Benátský kupec a jeho ne(cesta) do Číny: Marco Polo a Kublaj-chán se pravděpodobně nikdy nesetkali

V díle Milion, jež pojednává o Polově cestě do Číny, je mnoho chyb, které poukazují na možnou skutečnost, že benátský kupec v zemi rudého draka nikdy nebyl.

i Zdroj fotografie: Uživatel Polonoid / Creative Commons / Public Domain
                   

Navštívil slavný cestovatel Marco Polo Čínu, nebo je vyprávění v knize italského spisovatele Rustichella da Pisa smyšlené? Marco Polo čelil mnoha pochybnostem, zda se během svého mládí do Číny skutečně vydal. Kniha Milion, jež popisuje jeho údajnou cestu, nezmiňuje používání hůlek místo příborů ani čaj, čínský národní nápoj, a dokonce ani legendární Velkou čínskou zeď. Historikové napříč světem se tak dodnes nemohou shodnout, zda benátský kupec v Číně skutečně byl.

Cestu zaznamenal spisovatel románů

V knize, která pojednává o jeho údajné cestě do Číny, se měl Marco Polo vydat nejdříve do Persie, dnešního Íránu, a odtud následně pokračovat po Hedvábné stezce až do Číny, kde se měl setkat s Kublajem, mongolským vojevůdcem, jemuž se údajně stal důvěrným rádcem. Je však docela pravděpodobné, že se Marco Polo a jeho rodina nedostali dále než do Persie.

Zveřejnil(a) The Dakkan Chapter dne Pondělí 30. srpna 2021

Na jednu stranu kniha, napsaná spolu s italským mnichem Rustichellem da Pisa, popisuje opravdu podrobně události týkající se Persie a dění v západočínském světě, na druhou však obsahuje hrubé chyby a nesedí některé uvedené letopočty. Je tedy dost dobře možné, že do Číny, natož do Kublaj-chánova paláce, Marco Polo nikdy skutečně nejel a spíše se svým otcem trávili čas někde ve Střední Asii.

Možná právě v Persii, kde se setkávali s cestovateli a obchodovali s obchodníky přicházejícími z Číny, kteří jim mohli vyprávět své příběhy. Marco Polo se také mohl dočíst o Číně v knihách a v dopisech, kde se dozvěděl o čínské měně a historii různých čínských měst.

V Číně údajně strávil 20 let

Polo o sobě rád tvrdil, že je skvělým lingvistou, a skutečně ovládal několik jazyků. Čínsky ovšem nikdy nehovořil, což je vzhledem k tomu, že v Číně údajně strávil dobrých dvacet let, docela zvláštní. Navíc v čínských dějinách nejsou o Marcu Polovi vůbec žádné záznamy. Jediný záznam z tehdejších dob, jenž zmiňuje cizince, je o člověku, který byl zatčen, neboť šel po špatné straně silnice. O Polovi a jeho čínském dobrodružství se ovšem nikde nepíše.

Zveřejnil(a) L’Italo-Americano Newspaper dne Středa 27. února 2013

O Polově cestě do Číny tak pojednává jedna jediná kniha, která je ještě ke všemu napsaná italským spisovatelem románů. Je tedy dost dobře možné, že se jedná o naprosto fiktivní příběh o mladém Evropanovi, jenž se vydal napříč, ve 13. století velmi oblíbeným, exotickým východem. Příběh bílého muže, který se dostal až do paláce vládce největší říše, Kublaj-chána, a stal se jedním z jeho nejdůvěrnějších rádců, byl v té době pravděpodobně pořádný trhák.  

Velká čínská zeď v té době ještě nestála

Kromě toho, že Marco Polo nazýval Čínu „Cathay“, což je termín používaný především Středoasijci, semínko pochybností o Polově cestě do Číny zasela v srdcích mnohých lidí především naprostá absence zmínek o Velké čínské zdi. Zde je ovšem třeba vzít v potaz, že zeď v té době ještě nestála. Nebo tedy alespoň ne ve své velkolepé podobě, jak ji známe dnes. Co Marco Polo mohl vidět, byly nejspíš některé starší úseky zdi z dob dynastií Qin a Han, tedy ne více než velkou hromadu kamení a hlíny. A kdo by psal o hromadě kamení.

Zveřejnil(a) Peter Baekelandt dne Středa 2. června 2010

Mnozí historikové se přiklání k názoru, že Marco Polo Čínu skutečně navštívil. Žádný jiný západní, arabský ani perský cestovatel se totiž svým popisem tehdejší čínské papírové měny nedokázal přiblížit tomu Polovu. Marco Polo nepopisuje pouze to, jaký tvar či velikost čínské peníze měly, zabývá se také jejich výrobou a významem příjmů ze zlata, stříbra a soli. Jako jediný dokázal vysvětlit, ve kterých částech země se papírové peníze používaly a ve kterých se stále platilo zlatem či stříbrem. Také jeho popisy čínských měst jsou mimořádně podrobné.

Protichůdné názory historiků

Navzdory všeobecnému přesvědčení existuje mnoho faktických důkazů o tom, že Marco Polo měl o Číně opravdu velké znalosti, větší, než jiní cestovatelé či obchodníci. Na druhou stranu i domněnky o tom, že v Číně nikdy nebyl, se dají dost dobře historicky podložit.  

Je důležité si uvědomit, že pokud Marco Polo Čínu opravdu navštívil, ve skutečnosti nenavštívil Čínu, tedy ne zemi, jakou známe dnes. V té době byla na vrcholu své moci mongolská říše a Marco Polo by tedy de facto cestoval po mongolské říši a městech, která jsou dnes na území Číny.

Co myslíte, navštívil Marco Polo se svým otcem Čínu, nebo je jejich cesta smyšlená?

Zdroj: Wikipedia, Ishwarsharan

Diskuze Vstoupit do diskuze
114 lidí právě čte
Zobrazit další články
Události247.cz
Události247.cz
Ukrajina válku vyhraje, pokud se jim podaří jedna věc
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Neodymové magnety jsou větším pomocníkem, než byste čekali!
JakZdravě.cz
JakZdravě.cz
Máte střevní potíže? Poradíme, jaké probiotika jsou nejlepší!
adbz.cz
adbz.cz
Nebezpečné chyby při skladování hub. Češi jsou na to experti, přitom by stačilo použít selský rozum