Největší vojenská letadla, u kterých je záhadou, že se vůbec vznesla do vzduchu. Moderní obři vážící stovky tun

Během více než stoleté historie letectví konstruktéři postavili mnoho velkých letadel. Vždy lidi udivovaly svojí velikostí tak, že se mnozí ptali, jak takové příšery vůbec mohou létat.

i Zdroj fotografie: U.S. Air Force / Public domain
                   

Armády k přepravě nákladů neb bomb potřebovaly i velká letadla. Od čtyřicátých let minulého století tak vzniklo několik obřích strojů, které dodnes udivují. Moderní obři dokáží unést desítky až stovky tun nákladu a přesto letí. Podívejme se tedy na největší z nich, které lze bez nadsázky označit za téměř zázračné konstrukce.

Convair B-36

iZdroj fotografie: U.S. Air Force / Public domain

Americký strategický bombardér, který poprvé vzlétl dok po druhé světové válce. Bylo to první letadlo určené k tomu, aby dopravilo atomové pumy z území USA až nad Sovětský svaz. I proto dostalo neoficiální jméno Peacemaker, tedy Mírotvůrce. Mělo šest pístových motorů, které poháněly tlačné vrtule, pozdější modely měly i proudové motory. Letadlo dokázalo vystoupat do výšky přes 12 tisíc metrů a uneslo 39 tun bomb. Bylo poměrně pomalé, ale doletělo do vzdálenosti 11 tisíc kilometrů.

Kaspická příšera

iZdroj fotografie: Uživatel К.Е.Сергеев / Creative commons / CC BY-SA

Jde o největší ekranoplán na světě, tedy jakýsi hybrid mezi letadlem a lodí. Vznikl v šedesátých letech v Sovětském svazu a pohánělo ho deset proudových motorů. Protože byl testován v Kaspickém moři a díky své velikosti si vysloužil přezdívku Kaspická příšera. Vážil kolem 600 tun a dokázal se pohybovat rychlostí až 650 kilometrů v hodině. V roce 1980 kvůli chybě pilota havaroval a nikdy nebyl opraven.

Antonov An-225 Mrija

iZdroj fotografie: Mark Steven / Creative commons / CC BY-SA

Strategický dopravní letoun navržený v 80. letech minulého století v Sovětském svazu. S hmotností 640 tun jde o nejtěžší letadlo postavené v historii. Bylo navrženo pro přepravu ruského raketoplánu Buran a části nosných vesmírných raket. Je poháněno šesti motory a má 32 kol. Sovětský svaz postavil jediný exemplář, který dnes slouží ke komerčním účelům. Převážel po světě pomůcky proti pandemii covid-19. Je držitelem rekordu za převezený náklad o hmotnosti přes 253 tun.

Blohm & Voss BV 238

iZdroj fotografie: Uživatel Hoffmann / Creative commons / CC BY-SA

Byl létající člun postavený nacistickým Německem. V době svého vzniku to bylo nejtěžší letadlo světa. Byl postavený jediný prototyp, který koncem války potopil nálet amerických stíhaček. Letadlo mělo šest motorů, které mu dodávaly maximální rychlost 425 kilometrů v hodině. Mělo maximální vzletovou hmotnost až sto tun.

XB-70 Valkyrie

iZdroj fotografie: NASA / Public domain

Byl prototyp amerického strategického bombardéru určeného k nesení jaderných bomb. Letadlo bylo schopné dosáhnout výšky 21 kilometrů a létat rychlosti větší než Mach 3. To ho v šedesátých letech, kdy vzniklo, činilo téměř nezranitelným. Ovšem rychlým vývojem protiletadlových zbraní o tuto výhodu přišlo. Byly vyrobeny jen dva prototypy. Jeden v roce 1966 havaroval, druhý o několik let později skončil v muzeu.

H-4 Hercules

iZdroj fotografie: San Diego Air & Space Museum / Public domain

Prototyp obřího transportního letounu postaveného americkým miliardářem Howardem Hughesem ve 40. letech minulého století. Má rozpětí křídel 98 metrů, což je dosud nepřekonaná hodnota. Letadlo je z velké části zkonstruované ze dřeva. Mělo létat přes Atlantický oceán za druhé světové války, ale letoun nebyl včas dokončen. Letělo jen jednou v roce 1947 ve výšce 21 metrů na vzdálenost necelé dva kilometry. Dnes je umístěno v muzeu.

Zdroj: War History Online

Diskuze Vstoupit do diskuze
132 lidí právě čte
Zobrazit další články