Příběh pilota námořní pěchoty, který pomocí vrtule dokázal sestřelit nepřátelské letadlo

Robert Klingman se proslavil především tím, že pomocí vrtule poslal k zemi japonský letoun, který následně spadl do oceánu. Za tento čin dostal Robert vyznamenání.

i Zdroj fotografie: Autor neznámý / Creative Commons / Public Domain
                   

Dne 10. května roku 1945 byli dva piloti americké námořní pěchoty na bojové hlídce, během které se setkali s osamocenou Kawasaki Ki-45. Jeden z pilotů se však dostal do nepříjemné situace, kdy mu nezbylo nic jiného, než se pokusit proti nepříteli využít vrtuli svého letounu. Robertu Klingmanovi se nakonec opravdu podařilo poslat pomocí vrtule japonský letoun k zemi.

Velká hospodářská krize

Robert Klingman se narodil v Bingeru v Oklahomě 12. ledna 1917. Jeho rodiče měli dohromady devět dětí. V tu dobu však udeřila Velká hospodářská krize, která se dotkla téměř všech. Právě to byl jeden z hlavních důvodů, proč poslali Roberta do programu civilního vojenského výcviku ve Fort Sill ve státě Oklahoma. Cílem programu bylo seznámit mladé muže s vojenským životem. Rodičům těchto mladých mužů to zároveň velmi pomohlo, protože bylo o jejich syny postaráno.

Zkušenosti jako mariňák

Robert Klingman se však po ukončení tohoto programu rozhodl vyzkoušet si život mariňáka. V roce 1934 dokončil střední školu a vstoupil do námořní pěchoty, kde strávil čtyři roky. Následně získal kvalifikaci s automatickou puškou Browning, což byl v té době nejlepší lehký kulomet v americké výbavě. O další čtyři roky později se Robert rozhodl pro návrat domů. Otevřel si vlastní restauraci, které se hodně dařilo. Postupem času však zjišťoval, že mu stále něco chybí a současný život ho jednoduše nudí.

iZdroj fotografie: Námořní pěchota Spojených států / Creative Commons / Public Domain

Další Robertova cesta vedla do námořnictva

Robert tak nastoupil opět do armády, tentokrát však k námořnictvu. Tam byl přidělen na USS Tennessee a poslán do San Diega na další dodatečný výcvik. Do Kalifornie dorazil 7. prosince roku 1941. Robert dokončil výcvik v operacích letadlové lodi v září 1942, což znamenalo, že získal kvalifikaci pro předletovou školu. Námořnictvo ho propustilo jako poddůstojníka a stal se leteckým kadetem. Následně byl nucen učinit jednoznačnou volbu mezi námořnictvem a námořní pěchotou. Bez váhání si však vybral námořní pěchotu.

Akce v Pacifiku

Po vstupu k námořní pěchotě čekala Roberta cesta na Okinawu, kde japonské letky kamikadze ničily americké lodě. Japonci využívali ve velké míře fotoprůzkum, který jim přinášel fotografie amerických lodí. Následně pak mohli plánovat další a další ničivé útoky na americké lodě. K fotografování využívali letouny Kawasaki Ki-45 přezdívané také jako Nick. Tato letadla mohla dostoupat do větší výšky než ta americká, což byl pro Spojené státy zásadní problém.

Den, který proslavil Roberta Klingmana

Dne 10. května roku 1945 v té době už nadporučík Robert Klingman, kapitán Jim Cox a podporučík Frank Watson následovali kapitána námořní pěchoty Kena Reussera do výšky necelých 4 000 metrů. Jednalo se o přípravu pro odhalení a zneškodnění japonských letounů Nick. Obvykle však letouny Roberta a jeho kolegů létaly maximálně ve výšce okolo 3 000 metrů. Kapitán Reusser však spolu s ostatními piloty spatřili osamocený japonský letoun, avšak ve výšce přibližně 11 000 metrů.

iZdroj fotografie: Autor neznámý / Creative Commons / Public Domain

I tak se jej rozhodli pronásledovat a zničit. Problémy však začaly nastávat už ve výšce okolo 6 000 metrů, kdy začaly mít letouny kapitána Jima Coxe a poručíka Franka Watsona problémy s motorem. Přes to všechno se dál snažili střílet na japonský letoun, který však byl stále vysoko. Reusser následně se svým Corsairem dokázal zasáhnout japonského Nicka a způsobit mu poškození na pravém křídle, přičemž začal hořet i jeho motor na stejné straně.

Na řadu přišel Robert a jeho kreativita

Reusser však následně zjistil, že nemá dostatek munice, a tak se rozhodl uvolnit prostor Robertovi Klingmanovi, který měl práci dokončit. Ten však v rozhodující chvíli zjistil, že zbraně jeho letounu ve vysoké výšce zamrzly a nedají se použít. Musel tak rychle vymyslet jiný způsob, jak celou situaci vyřešit. Učinil tak nebezpečný a riskantní krok, při kterém se zezadu přiblížil k japonskému letounu a vrtulí se trefil přímo do kormidla Nicka.

iZdroj fotografie: Královské letectvo / Creative Commons / Public Domain

Samotný tento krok k sestřelení nestačil, ale když je Robert ještě několikrát zopakoval, přerušil tak kormidlo a pravý stabilizátor, což vedlo ke zřícení japonského letadla do jižního Tichého oceánu. Robert následně bezpečně přistál na letišti Kadena a za svou statečnost dostal spolu s kapitánem Reusserem vyznamenání.

Slyšeli jste už o příběhu Roberta Klingmana?

Zdroj: Warhistoryonline

Diskuze Vstoupit do diskuze
81 lidí právě čte
Autor článku

Petr Popelka

Zobrazit další články