Jednoho z nejkomplexnějších mezinárodních leteckých cvičení se zúčastnili i čáslavští piloti. Sehráli však netradiční roli

Mezinárodní letecké cvičení se uskutečnilo ve Španělsku koncem září a začátkem října. Zkušenosti, které tam čáslavští piloti nabrali, považují za nedocenitelné.

i Zdroj fotografie: Ministerstvo obrany ČR
                   

Koncem září a začátkem října letošního roku probíhalo prestižní mezinárodní cvičení TLP (Tactical Leadership Programme). Jedná se o jedno z nejkomplexnějších leteckých cvičení, která probíhají na území Evropy. Cvičení se konalo na území Španělska a po dlouhých šesti letech se ho zúčastnili i příslušníci 21. základny taktického letectva Čáslav. Do Španělska odlétlo celkem 30 osob létajícího a technického personálu a tři letouny L-159 ALCA. Během cvičení vzlétli čeští piloti dvacet dvakrát, a nalétali 44 hodin.

Cvičení se čeští piloti účastnili potřetí

Tohoto mezinárodního cvičení se čeští piloti účastnili teprve potřetí. Poprvé se ho účastnili v roce 2008 s letouny JAS-396 Gripen a podruhé v roce 2014 s letouny L-159. V prvním případě se účastnili za jednotky RED AIR (síly nepřátel), ve druhém případě za hlavní cvičící jednotky BLUE AIR (síly obránců). V letošním roce byli opět přiřazeni k jednotkám RED AIR. Svého zařazení nicméně nelitují, protože se stále jedná o velmi prestižní událost.

iZdroj fotografie: Ministerstvo obrany ČR
Bitevník L-159 ALCA, se kterým čáslavští piloti odletěli na letecké cvičení do Španělska

V rámci jednotek RED AIR čáslavští piloti simulovali společně s leteckými jednotkami Španělska, Německa a Francie síly nepřátel. Za jednotky BLUE AIR cvičili piloti ze Španělska, Itálie, Německa, Francie či USA. Úkolem čáslavských pilotů bylo zejména plánování, řízení a provádění operací typu RED AIR. Důraz byl kladen zejména na procvičení a sladění taktiky při podmínkách vizuálního vzdušného boje (WVR) a za hranicí viditelnosti (BVR).

iZdroj fotografie: Ministerstvo obrany ČR
Francouzský letoun Dassault Rafale

Dalším úkolem bylo procvičování technik a procesů nasazení jednotek RED AIR, a to jak pozemních, tak vzdušných sil. V neposlední řadě se piloti soustředili i na velení a řízení včetně integrace nasazení výše uvedených jednotek. Jmenovitě čáslavští piloti působili nad Středozemním mořem a ve vzdušném prostoru jižního Španělska, který územně odpovídal velikosti České republiky.

Náročné podmínky na cvičišti vedly k zisku zkušeností

Vzhledem k odlišným podmínkám, než na které jsou zvyklí – přelety nad vysokými horami, nad polopouští, v neobvykle vysokých nadmořských výškách či nad mořem – byli piloti nuceni používat speciální vybavení. Tím je například neoprenový voděodolný izolační oděv, který zabrání podchlazení pilota v případě nouzového opuštění letounu a následného pádu do vody, respektive do Středozemního moře.

iZdroj fotografie: Ministerstvo obrany ČR
Německý letoun LJ-35A s vybavením na elektronický boj (zkráceně REB)

Náročné podmínky, ve kterých cvičení probíhalo (základna, ze které čeští piloti startovali se nachází v asi 700 m.n.m. a teploty se pohybovaly kolem 30 °C), nicméně zaručily českým pilotům nabytí nedocenitelných zkušeností. Kromě jiného viděli, jak fungují letectva našich koaličních partnerů, jakými zbraněmi jednotlivé země disponují a jakým způsobem uvažují (plánují operace a spolupracují s ostatními jednotkami).

Reprezentovali naši republiku čáslavští piloti dle vašeho názoru dobře?

Zdroj: MOČR

Diskuze Vstoupit do diskuze
106 lidí právě čte
Autor článku

Petr Popelka

Zobrazit další články