Jednoho z nejkomplexnějších mezinárodních leteckých cvičení se zúčastnili i čáslavští piloti. Sehráli však netradiční roli

Mezinárodní letecké cvičení se uskutečnilo ve Španělsku koncem září a začátkem října. Zkušenosti, které tam čáslavští piloti nabrali, považují za nedocenitelné.

i Zdroj fotografie: Ministerstvo obrany ČR
                   

Koncem září a začátkem října letošního roku probíhalo prestižní mezinárodní cvičení TLP (Tactical Leadership Programme). Jedná se o jedno z nejkomplexnějších leteckých cvičení, která probíhají na území Evropy. Cvičení se konalo na území Španělska a po dlouhých šesti letech se ho zúčastnili i příslušníci 21. základny taktického letectva Čáslav. Do Španělska odlétlo celkem 30 osob létajícího a technického personálu a tři letouny L-159 ALCA. Během cvičení vzlétli čeští piloti dvacet dvakrát, a nalétali 44 hodin.

Cvičení se čeští piloti účastnili potřetí

Tohoto mezinárodního cvičení se čeští piloti účastnili teprve potřetí. Poprvé se ho účastnili v roce 2008 s letouny JAS-396 Gripen a podruhé v roce 2014 s letouny L-159. V prvním případě se účastnili za jednotky RED AIR (síly nepřátel), ve druhém případě za hlavní cvičící jednotky BLUE AIR (síly obránců). V letošním roce byli opět přiřazeni k jednotkám RED AIR. Svého zařazení nicméně nelitují, protože se stále jedná o velmi prestižní událost.

iZdroj fotografie: Ministerstvo obrany ČR
Bitevník L-159 ALCA, se kterým čáslavští piloti odletěli na letecké cvičení do Španělska

V rámci jednotek RED AIR čáslavští piloti simulovali společně s leteckými jednotkami Španělska, Německa a Francie síly nepřátel. Za jednotky BLUE AIR cvičili piloti ze Španělska, Itálie, Německa, Francie či USA. Úkolem čáslavských pilotů bylo zejména plánování, řízení a provádění operací typu RED AIR. Důraz byl kladen zejména na procvičení a sladění taktiky při podmínkách vizuálního vzdušného boje (WVR) a za hranicí viditelnosti (BVR).

iZdroj fotografie: Ministerstvo obrany ČR
Francouzský letoun Dassault Rafale

Dalším úkolem bylo procvičování technik a procesů nasazení jednotek RED AIR, a to jak pozemních, tak vzdušných sil. V neposlední řadě se piloti soustředili i na velení a řízení včetně integrace nasazení výše uvedených jednotek. Jmenovitě čáslavští piloti působili nad Středozemním mořem a ve vzdušném prostoru jižního Španělska, který územně odpovídal velikosti České republiky.

Náročné podmínky na cvičišti vedly k zisku zkušeností

Vzhledem k odlišným podmínkám, než na které jsou zvyklí – přelety nad vysokými horami, nad polopouští, v neobvykle vysokých nadmořských výškách či nad mořem – byli piloti nuceni používat speciální vybavení. Tím je například neoprenový voděodolný izolační oděv, který zabrání podchlazení pilota v případě nouzového opuštění letounu a následného pádu do vody, respektive do Středozemního moře.

iZdroj fotografie: Ministerstvo obrany ČR
Německý letoun LJ-35A s vybavením na elektronický boj (zkráceně REB)

Náročné podmínky, ve kterých cvičení probíhalo (základna, ze které čeští piloti startovali se nachází v asi 700 m.n.m. a teploty se pohybovaly kolem 30 °C), nicméně zaručily českým pilotům nabytí nedocenitelných zkušeností. Kromě jiného viděli, jak fungují letectva našich koaličních partnerů, jakými zbraněmi jednotlivé země disponují a jakým způsobem uvažují (plánují operace a spolupracují s ostatními jednotkami).

Reprezentovali naši republiku čáslavští piloti dle vašeho názoru dobře?

Zdroj: MOČR

Diskuze Vstoupit do diskuze
63 lidí právě čte
Autor článku

Petr Popelka

Zobrazit další články
Události247.cz
Události247.cz
Velké firmy začínají propouštět po tisících. Zaměstnanci se bojí, co přijde dál
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Proč se kočky bojí okurek: Jedna z teorií říká, že jim připomíná zvíře, které je jejich dávným nepřítelem
JakZdravě.cz
JakZdravě.cz
Jak provést domácí klystýr: Kdy je to skutečně potřeba a za jakých okolností je lepší se mu vyhnout
adbz.cz
adbz.cz
Sušička bude sloužit až o 10 let déle: Čistit by se měly nejen filtry, ale i senzory vlhkosti