Desetiletí byly schované, nyní budou historické letouny opět k vidění

Po náročné renovaci míří dvojice historických letounů do muzea v Praze-Kbelích. Můžeme se tak těšit na letouny Avia CB-33 a L-29 Delfín.
i Zdroj fotografie: Ministerstvo obrany ČR
                   

Dvě mimořádná letadla – technika, která byla pro mnohé již možná zapomenuta, nicméně tvořící naší historii (jak poznamenal Jiří Protiva, ředitel Leteckých opraven Malešice), bude zpřístupněna veřejnosti. Stane se tak poté, co je brigádní generál Aleš Knížek jako ředitel Vojenského historického ústavu převzal od ředitele LOM, Jiřího Protivy. Letouny prošly v minulých letech dlouhou a náročnou renovací, která výjimečné exponáty znovu oživila.

AVIA CB-33 – jediný dochovaný kus

Avia CB-33 ev. č. 5271 je cvičnou variantou bojového letounu Avia B-33, který se vyráběl na základě licence originálního typu Iljušin IL-10 v padesátých letech. Odhaduje se, že tento konkrétní letoun byl vyroben v roce 1954. VHÚ jej převzal od táborského letiště v roce 1967. A právě zde, ve VHÚ v Praze-Kbelích, došlo v polovině roku 2018 k rozhodnutí o renovaci tohoto vzácného kusu. Je totiž pravděpodobné, že se nikde jinde ve světe v této variantě nedochoval.


iZdroj fotografie: Ministerstvo obrany ČR

Pražská Avia vyrobila cvičnou variantu s několika málo odlišnostmi od té bojové. Hlavní rozdíl spočívá zejména v tom, že prostor pro pilota-instruktora je umístěn v původním prostoru pro střelce. Kvůli tomu je do této části letadla instalováno také plnohodnotné pilotní vybavení. První i druhý zrenovovaný letoun sloužily pro výcvik, nebo testování vlastností pro potřeby bojových letounů. Jakmile to pandemická situace umožní, budou oba stroje k vidění v leteckém muzeu Praha-Kbely.


iZdroj fotografie: Ministerstvo obrany ČR

„Neviditelný“ letoun

Cvičné letadlo Československé konstrukce – L-29 Delfín s výrobním číslem 29 0108, bylo vyrobené jako osmý kus první série. Jako jediný Delfín československého letectva bylo kamuflováno, a to konkrétně speciálními syntetickými barvami „LERAN“. Do vzduchu se poprvé dostalo v červenci roku 1962 a následně putovalo přes VÚ 6989 v Prešově do VÚ 9957 v Košicích. Právě VÚ 9957 v Košicích letoun předal Výzkumnému a zkušebnímu středisku 031 v Praze-Kbelích.


iZdroj fotografie: Ministerstvo obrany ČR

Výzkumné a zkušební středisko letoun následně v roce 1975 kamuflovalo výše uvedenými barvami „LERAN“. Tyto speciální barvy měly schopnost pohlcovat tepelné vyzařování letounu a tím eliminovat hrozbu zachycení zbraněmi s infračerveným naváděním. Na tento konkrétní letoun byly použity k otestování jejich funkčnosti; primárně byly určeny pro bojové vrtulníky a letouny. L-29 Delfín dolétal 15. 3. 1977 a následně byl předán do sbírek Leteckého muzea v Kbelích. O jeho renovaci bylo rozhodnuto v polovině roku 2018, stejně jako v případě Avie.


iZdroj fotografie: Ministerstvo obrany ČR
Předávání děkovných listů technikům, co se podíleli na renovaci.

Zdroj: MOČR

Diskuze Vstoupit do diskuze
114 lidí právě čte
Zobrazit další články
Co si myslíte o článku?
4/5 (80%) 219 hlasů
Nahlásit chybu
Události247.cz
Pandemie na ústupu. Vojtěch chce zrušit další očkovací centra, praktici před tím varují
VědaŽivě.cz
Štěňata jsou již od narození připravena na kontakt s člověkem. Jak s nimi správně komunikovat, aby nám rozuměla?
JakZdravě.cz
Jak kávu správně pít, aby měla co největší a nejdelší účinek aneb Proč vás káva uspává
adbz.cz
Stop komárům a octomilkám jednou provždy. Osvědčený způsob restauratérů, jak se jich zbavit snadno a trvale