10 strojů, které se nejvíce podepsaly na válečném nebi. Přinesly nové technologie i taktiky

Nadvláda ve vzduchu je od první světové války jedním z klíčových předpokladů úspěšného vedení bojových operací. Potřebujete skvělé posádky, ale i moderní stroje.

i Zdroj fotografie: Indian Air Force / Creative Commons / GODL-India
                   

Již více než sto let hrají letadla jednu ze zásadních součástí vedení válek. Strana, která získá nadvládu ve vzduchu, bude s největší pravděpodobností tou, která moderní konflikt vyhraje. Během celého období vojenského letectva se objevovaly stále lepší a lepší stroje, které přinášely něco nového. Několik z nich ale bylo opravdu revolučních a jejich význam je větší než těch ostatní. Tohle je deset z nich.

Su-27 Flanker

Sovětský svaz v 80. letech minulého století uvedl do služby dvoumotorový Su-27 Flanker. Šlo o odpověď na moderní západní stroje, jakými byl třeba F-15 Eagle. Jednalo se o velmi pokročilý letoun, který mohl těm západním velmi směle konkurovat a v některých ohledech možná i předčít. Ačkoli to je oblíbené téma mnoha teoretiků. Na jeho základech dodnes stojí ruské letectvo, jehož nejmodernější stroje jsou pokračovateli tohoto letounu. Samotný Su-27 stále zůstává ve výzbroji mnoha zemí.

F-86 Sabre

První americký stíhací letoun se šípovými křídly. Byl protikladem sovětské stíhačky MiG-15, s níž se utkal především během války v Koreji. V souboji dosáhl vynikajícího poměru sestřelů 10:1, protože na 800 zničených MiG-15 s čínskými dobrovolníky připadlo 80 sestřelených F-86. Letadlo bylo v době svého vzniku velmi rychlé, bylo držitelem rychlostního rekordu. Jeho výroba byla ukončena v roce 1956.

Fokker Dr1

Pokud si vybavíme vzdušné souboje první světové války, většinou to bývá v souvislosti se jménem Rudého barona Manfreda von Richtofena. Svoji přezdívku získal díky rudě natřenému letounu Fokker Dr1, na kterém létal naposledy. Šlo o relativně pomalý stroj, ale s neuvěřitelnou obratností, což mu v rukou dobře vycvičeného pilota dávalo velkou výhodu nad nepřítelem. I když pozdější verze Fokkeru byly ještě lepší, je nesporné, že tento letoun vydláždil cestu moderním leteckým soubojům.

F-4 Phantom

Americký stíhací letoun známý hlavně z války ve Vietnamu. Sloužil ale v mnoha západních zemích a účastnil se více konfliktů. Byl to velmi všestranný stroj, který sloužil jak k vedení vzdušného boje proto jiným letounům, i když zpočátku bohužel neměl palubní kanon, ale používal se i k bombardování nebo umlčování nepřátelské protiletadlové palby. Během své historie vytvořil i řadu rychlostních, výškových a dalších rekordů, takže místo v této síni slávy si určitě zaslouží.

Supermarine Spitfire

Během druhé světové války bojovala řada špičkových strojů, které byly něčím výjimečné. Jedním z nejpůsobivějších byl bezesporu britský Supermarine Spitfire. Celokovový letoun, který se v mnoha verzích vyráběl po celou dobu druhé světové války. Vyznačoval se nejen velmi solidní rychlostí, ale i excelentní manévrovatelností, která jeho pilotům umožnila vést úspěšné letecké souboje. Útočil i na pozemní cíle. Byl to právě Spitfire, který v Normandii zranil maršála Rommela při útoku na jeho vůz.

F-117 Nighthawk

První letoun se schopností stealth, tedy obtížně zachytitelný radarem, na světě. Na rozdíl od předchozích letadel se nejedná o stíhací letoun, ale byl určen k útokům na pozemní cíle. Na ty útočil skrytě především v noci. Jeho vývoj byl veliké tajemství a letoun na konci 20.století opakovaně prokázal své schopnosti. Ovšem v roce 1999 se jeden stroj nad bývalou Jugoslávií podařilo sestřelit. Země jako Rusko nebo Čína tak získaly přístup k mnoha jeho technologiím. Navíc dnes již existuje více stealth letadel. Samotný F-117 již je ve výslužbě.

F/A-18 Hornet

První opravdu víceúčelový letoun , který sloužil na palubách letadlových lodí a u námořní pěchoty. To, že dokáže velmi dobře plnit obě role, prokázal za války v zálivu, kdy jeden z letounů sestřelil dva irácké MiG-21 a poté úspěšně zaútočil na pozemní cíl. Je také letounem, který úspěšně zajišťuje ochranu svazů letadlových lodí a poskytuje blízkou i dalekou leteckou podporu. I v současnosti jeho vylepšené verze zůstávají ve výzbroji, často v kombinaci s F-35.

MQ-1 Predator

První opravdu bojový dron. Původně se jednalo o průzkumný bezpilotní stroj, ale v roce 2002 na něj byly instalovány rakety Hellfire a provedl první útok, čímž zásadně změnil charakter operací ve vzduchu. I když dnes je již tento dron nahrazen jinými stroji, vyrábí drony podobných schopností stále více zemí a byly opakovaně velmi úspěšně nasazené. Dnes již drony dokáží svrhávat i přesně naváděné bomby a další munici. Umí nepříteli zasazovat tvrdé údery bez rizika ztrát životů pilotů.

F-15 Eagle

Letoun, jehož konstrukce pochází ze 70. let a přitom stále patří mezi nejlepší stíhací stroje na světě a dokáže si poradit i s mnohem mladšími soupeři. Vděčí za to nejen modernizacím, ale především nebývalému zrychlení, průlomové manévrovatelnosti a působivým schopnostem zbraní. Dokáže dělat prudké zatáčky bez výrazné ztráty rychlosti a disponuje působivou rychlostí přes Mach 2,5. Jeho výkonný radar mu umožňuje ve spojení se střelami AMRAAM bojovat na velmi dlouhé vzdálenosti.

F-22 Raptor

První stíhací stroj na světě se schopností stealth a dodnes nejsilnější stíhací letoun světa. Ovšem také i nejdražší. Může létat nadzvukovou rychlostí i bez přídavného spalování. Díky špičkové avionice a senzorům má jeho pilot velkou výhodu nad svými soupeři, i když v přímém souboji s jiným stíhacím letounem ještě nikdy neměl šanci své výhody prokázat. Je primárně určen pro získání vzdušné nadvlády, ale po úpravách dokáže nést i pumy.

Určitě by se sem hodily například ještě Sopwith Camel, Mig-15 a Mig-21, B-29, Me-262 a Il-2. Jaký letoun by si podle vás ještě zasloužil zařazení do tohoto seznamu?

Zdroj: Wearethemighty

Diskuze Vstoupit do diskuze
74 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články