Suchoj Su-57 má být novou páteří ruského letectva: jejich výroba byla navíc navýšena, i když to mělo být přes sankce Západu nemožné

Ačkoli na Rusko byly uvaleny sankce týkající se moderních technologií, stále může vyrábět moderní letadla. Letectvo na konci roku dostalo nové Su-57.

Su-57 i Zdroj fotografie: Anna Zvereva / Creative Commons / CC BY
                   

I přes válku na Ukrajině a západní embargo má federativní letectvo téměř jistotu, že bude v příštích letech dostávat vyšší počty letadel 5. generace Suchoj Su-57 Felon. Protože Rusko nejenže je schopné je navzdory sankcím vyrábět a 28. prosince 2022 obdrželo tamní letectvo 4 nové stroje, ale dokonce bude jejich výrobu navyšovat. Lze tedy předpokládat, že během příštích let udělá ze svého nejmodernějšího stroje páteř letectva a možná ho i začne vyvážet.

Velké investice do výrobních kapacit

Navýšení výroby má zajistit modernizovaný závod v Komsomolu na Amuru, v němž byly vyrobeny i již dodané letouny. V srpnu 2022 tam započala modernizace údajně v řádu miliard dolarů, což se musí na produkci nějak projevit. Vznikají nové výrobní haly nebo speciální studená komora sloužící k aplikaci antiradarového povlaku na letadlo. Ruské plány počítají s tím, že se bude v závodu ročně vyrábět 14 až 15 letadel Su-57. Ale zřejmě bude muset pro výrobu nakupovat některé technologie z Číny namísto ze Západu.

Letoun Suchoj Su-57 budou v továrně nejen vyráběn, ale i modernizován, protože stále není ve své finální podobě. Dostat by měl například nové senzory i schopnost stealth, protože podle všeho letoun stále nedosahuje dostatečné obtížné zaměřitelnosti radarem. Stroje také dostanou nové motory, s jejichž vývojem mělo Rusko veliké potíže. Až po této modernizaci by měl Suchoj Su-57 dosahovat kvalit amerických nebo čínských letounů 5. generace.

Nové „Felony“ nemá ale produkovat pouze tato továrna, už teď Rusko počítá i s jinými výrobci. Například Irkutsk Aviation Plant, kde jsou dnes montovány letouny Suchoj Su-30SM/SM2 Flanker-C. Lze tedy předpokládat, že Rusko nakonec omezí a postupně zruší výrobu nejen těchto letadel, ale i modernějších Suchojů Su-34 Fullback a Su-35 Flanker-E, a nadále se bude soustředit na Su-57. Předchozí letouny čtvrté generace sice nejsou špatné, ale rychle zastarávají. Čína a západní země navíc dokáží produkovat letadla páté generace ve velkých počtech.

Z letadla Su-57 bude i exportní artikl

Rusko mělo plány i na další stíhač páté generace, a sice Suchoj Su-75 Checkmate určený hlavně na export. Letoun měl být relativně levný a federace chtěla, aby jeho vývoj zaplatili zahraniční zájemci. Projekt ovšem dle všeho stagnuje, neboť se do podobných obchodů s Rusy dnes nikdo nehrne. I když třeba Indie od nich začala nedávno odebírat modernizované „ákáčko“. Vyplývá z toho tedy, že by mohl jít nakonec na export právě Suchoj Su-57. Jedním z dlouhodobých zájemců je Vietnam, ale může jím být i Alžír a další.

Ačkoli v některých parametrech možná ruský stroj nedosahuje západních schopností, rozhodně není k zahození. Má dobrou manévrovatelnost, schopný radar typu AESA a může odpalovat střely vzduch-vzduch R-77M s dlouhým dosahem a aktivním naváděním radarem AESA. Rusko každopádně bude muset zapracovat i na stíhačce šesté generace, protože USA a Čína stroje šesté generace zavedou do výzbroje kolem již kolem roku 2030. Letoun Su-57 poté začne velice rychle zastarávat. Značné pokroky už ale udělalo s bombardérem PAK DA.

Nakolik může Suchoj Su-57 obstát proti západním konkurentům?

Diskuze Vstoupit do diskuze
126 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články