Super Tucano, úspěšný bitevní letoun s jedinečným vrtulovým pohonem. Maskování před radary ani akrobatické kousky nejsou žádný problém

Brazilská firma po světě slaví úspěchy s bitevním strojem, který ani nemá proudový pohon. Přesto může být v mnoha situacích velmi užitečný.

i Zdroj fotografie: Johnson Barros / Creative Commons / CC BY
                   

Několik let po skončení druhé světové války začaly obloze kralovat letouny s proudovými motory, které často dosahují nadzvukových rychlostí. Některé jsou vybaveny technologiemi, které ztěžují jejich zachycení radary. Jiné díky vektorování dokáží neuvěřitelné akrobatické kousky, další umí vzlétat a přistávat kolmo. Přesto brazilská firma Embraer slaví úspěch se strojem EMB-314/A-29 Super Tucano, který má vrtuli.

Levně, ale efektivně

V osmdesátých letech firma vyvinula vrtulový cvičný letoun EMB 312 Tucano. Měl velký úspěch a pořídila si jej mnohá letectva. Celkem jich bylo postaveno více než 600. I tento letoun umožňoval nést výzbroj. V Jižní Americe se zapojil například do boje s drogovými kartely nebo povstaleckými skupinami. Letoun se ukázal jako efektivní, ale oproti proudovým letadlům levný s nízkými provozními náklady. Proto vznikl nápad vyrobit i bitevní vrtulové letadlo.

iZdroj fotografie: U.S. Air Force / Public Domain

Brazilské letectvo Embraer úkolem pověřilo v polovině devadesátých let. Ten vyšel ze svého cvičného letounu, který upravil. Důležitou změnou byla instalace silnějšího motoru. Spolu s posílením draku to letounu umožnilo nést více výzbroje. Pilot byl nově chráněn kevlarem. Letoun dostat sedačku s katapultáží z nulové výšky. Kokpit byl koncipován tak, aby ve spojení s brýlemi na noční vidění umožnil provoz i za tmy. Existuje i dvoumístná verze označovaná A-29.

Kulomety, pumy i rakety

Letadlo se pyšní neuvěřitelnou škálou možné výzbroje. V křídlech má zabudované dva těžké kulomety ráže 12,7 milimetrů. Na závěsnících může nést 1500 kilogramů výzbroje. Například pouzdro s dalším kulometem či 20timilimetrovým dělem. Vybaven může být klasickými pumami, laserem naváděnými bombami, protiletadlovými raketami či střelami proti pozemním cílům.

iZdroj fotografie: U.S. Air Force / Public Domain

Super Tucano není konstruován pro klasické válečné konflikty, ale pro střety, kde hrozí menší riziko sestřelení. Není ani příliš rychlý, létá maximálně rychlostí 590 kilometr v hodině. Ve vzduchu ale dokáže být až šest a půl hodiny. Proto bývá nasazován třeba nad rozsáhlými prostorami džungle proti pašerákům drog nebo povstalcům. Ti nedisponují významnější protiletadlovou obranou.

O letoun se zajímalo i americké letectvo, když uvažovalo o bitevním letadlu třeba pro protiteroristické operace. Super Tucano by dokázalo podporovat vojáky na zemi jen za zlomek ceny oproti proudovým letadlům. Proto Američané pomohli stroj získat třeba afghánskému letectvu. Kromě Brazílie je letoun ve výzbroji dalších jihoamerických států, Indonésie, Filipín a dalších.

Zdroj: AirforceTechnology

Diskuze Vstoupit do diskuze
86 lidí právě čte
Zobrazit další články