Rusko provozuje pouze jedinou letadlovou loď, která se v praxi ukázala jako ne zrovna dobrá. Změnit to měla velká modernizace, spíše to ale vypadá na začátek konce.
Rusko má ve své námořní flotile jedinou letadlovou loď Admiral Kuzněcov, ale již přes 5 let ji nemůže využívat, protože prochází zásadní rekonstrukcí. Ta už měla být přitom dle původních plánů hotová, ale po sérii nehod dochází k průtahům. Ve službě by tak mohla být až v roce 2024 nebo 2025, ale i zprávy z ruských médií naznačují, že se tak stát nemusí, protože ani přes onu rekonstrukci a modernizaci není plavidlo v pořádku.
Nehoda jeřábu a požár
Admiral Kuzněcov byl na vodu spuštěn v roce 1985, tedy ještě za dob Sovětského svazu, a Rusko si ho nakonec nechalo jako jedinou letadlovou loď ve své flotile. Další již nestavělo z důvodu vysokých finančních nákladů, ale také proto, že k tomu nemá dostatečně veliké loděnice. V roce 2016 bylo plavidlo vysláno k Sýrii, kde se příliš nevytáhlo, a poté padlo rozhodnutí ho opravit. Jenomže v roce 2018 spadl na palubu obří jeřáb a další rok vypukl na lodi požár.
Commissioned in 1991, Russia is planning to extend the life of Admiral Kuznetsov for another 20 years. The sole Russian aircraft carrier is undergoing refit since 2018 which will last till 2024. The 43K tonnes AC has long record of mishaps, maintanence issues, funds crunch etc. pic.twitter.com/srMxiaoxst
— Syed Mohd Murtaza (@syedmohdmurtaza) July 17, 2023
Na začátku roku 2023 byl Admiral Kuzněcov vytažen z plovoucího suchého doku a vypadalo to, že opravy značně pokročily. Mnohé zprávy ovšem naznačují, že ani po generálce není v dobrém stavu. Narušena je údajně jeho kovová konstrukce, na mnoha místech je prý doslova prožraná rzí. Někteří technici podílející se na opravách dokonce tvrdí, že je situace vážná a letadlové lodi hrozí, že by se mohla při plavbě na moři převrátit a potopit.
Letadlová loď znamená prestiž
Rusko nikdy nepřiznalo, že by měl Admiral Kuzněcov nějaké vážné problémy, a oficiálně se má v roce 2024 nebo 2025 vrátit do služby. Loď bude muset nejdříve pochopitelně projít řadou zkoušek, aby se ověřilo, nakolik je provozuschopná. Lze však jenom obtížné odhadovat, jak dopadnou – oprava lodě už nicméně stála velké množství peněz a námořnictvo si nemůže dovolit ji z prestižních důvodů vyřadit. Je tedy otázkou, jak nakonec admiralita rozhodne a v jakém rozsahu budou závady řešeny; jiné flotily by už asi loď vyřadily.
Oproti námořnictvům s velkými letadlovými loděmi, jakým je americké a v budoucnu i čínské, je ruská námořní letecká síla směšná. Admiral Kuzněcov uveze na palubě uveze jenom 24 letadel a 6 vrtulníků, kdežto na velkých amerických lodích je až stovka strojů. Plavidlo má dokonce konvenční pohon a je tedy odkázáno na pomoc tankerů. Admiral Kuzněcov má sesterskou loď, která připadla Ukrajině, a ta ji prodala do Číny – dnes se plaví pod její vlajkou jako Liaoning.