Americké námořnictvo hledá sonar pro novou třídu fregat. Původně zvažované řešení má bohužel problémy

Spojené státy se po několika letech vrátily k myšlence zařadit do výzbroje námořnictva fregaty. Tyto univerzální lodě jsou levnější a zastanou mnoho úkolů.

i Zdroj fotografie: U.S. Navy / Public Domain
                   

Americké námořnictvo začalo v únoru 2022 po světě poptávat systém vlečného sonaru s proměnlivou hloubkou. Měl by být určen pro novou třídu amerických fregat Constellation FFG(X). Musí splňovat nejen řadu požadavků, ale do první lodi by se měl začít montovat již v příštím roce. Jinak by se program fregat mohl zdržet.

Zvažovaný systém má problémy

Americké námořnictvo původně své staré fregaty vyřadilo již v roce 2015. Předpokládalo, že je nahradí plavidly třídy LCS neboli Littoral Combat Ship, tj. pobřežní bojovou lodí. Toto řešení se ukázalo být naprosto slepou uličkou a US NAVY se urychleně vrací zpět ke konceptu fregat. Počítá se s tím, že by se nové fregaty FFG(X) měly vyrábět od roku 2022 v počtu asi 20 kusů a měly by vycházet z evropských fregat třídy FREMM.

Měly by být vybaveny vlečným sonarem s proměnnou hloubkou DART od společnosti Raytheon, který měl být nejdůležitější součástí protiponorkového bojového systému SQQ-89(V)16. Sonar se podle posledních zpráv ale potýká s výraznými problémy splnit zadané a slibované specifikace.

Thales „UMS 4249 CAPTAS 4“ towed sonar… Maverick…

Zveřejnil(a) Aircraft Carrier/Portaaviones: King of the Océans dne Středa 27. června 2018

Problémy jeho výrobce sice řeší, ale americkému námořnictvu i italské dodavatelské loděnici, její americké pobočce (která je v tom naprosto nevině) Fincantieri Marinette Marine, nyní reálně hrozí, že by se uvedení prvních fregat do služby mohlo neúměrně protáhnout, protože systém sonaru se musí integrovat do trupu lodi od samého zahájení stavby.

Americké námořnictvo tlačí čas, protože podle plánů US NAVY se první z nových fregat s názvem USS Constellation má začít stavět již v letošním roce a do služby by měla být zařazena v roce 2026. Na stavbu nových plavidel klade americké námořnictvo velký důraz, fregaty dnes už totiž ve výzbroji nemá, protože se jich ukvapeně zbavilo v roce 2015, navíc jiné jeho lodě, které částečně převzaly úkoly fregat, stárnou a budou se muset co nejdříve nahradit. Ovšem hlavním důvodem je rostoucí síla čínského námořnictva.

Favoritem může být Thales

Jedním z největších adeptů na brzkého dodavatele nového sonaru je společnost Thales, která vyrábí vlečný sonar CAPTAS-4. Ten patří mezi světovou špičku. Používá se například na některých lodích francouzského či britského námořnictva a jsou s ním dobré zkušenosti ze spojeneckých cvičení. Ve Francii i na fregatách FREMM, z nichž třída Constellation přímo vychází, se velmi osvědčil. Společnost Thales ale nepotvrdila, zda na zrychlené poptávkové řízení US námořnictva bude reagovat.

S novými fregatami však najisto v US NAVY počítají. Měly by být 151 metrů dlouhé, měly by dosahovat rychlosti 26 uzlů a mít posádku 140 námořníků. Vybaveny mají být i systémem Aegis, tedy schopností svými raketami ničit nepřátelské střely blížící se k flotile, kterou budou fregaty pomáhat chránit, systémem elektronického boje SLQ-32(V)6 CM Block II. atd. Zároveň mají sloužit v protiponorkovém boji, budou mít protilodní rakety Naval Strike Missile a budou vybaveny i drony.

Jak moc užitečné budou americkému námořnictvu nové fregaty?

Zdroj: Navalnews

Diskuze Vstoupit do diskuze
61 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články