Relativně snadný cíl, a přece neúspěch: americké vozidlo MaxxPro může přežít zásah ruského tanku i protitankové rakety

Vozidla typu MRAP byla zkonstruována hlavně proto, aby vydržela výbuchy min, ale MaxxPro se ukazuje jako odolné i proti mnohem silnějším zbraním.

International MaxxPro MRAP na Ukrajině i Zdroj fotografie: Uživatel АрміяInformovat / Creative Commons / CC BY
                   

Ve výzbroji mnoha armád se dnes vyskytují vozidla typu MRAP, což jsou vlastně silně obrněné terénní vozy zkonstruované tak, aby chránily vojáky proti střelbě a výbuchům min, a zároveň byla velmi mobilní. Osvědčily se hlavně v konfliktech nižší intenzity a při protiteroristických operacích, ale velmi užitečné se ukazují i při klasických válkách. Americký M1224 MaxxPro prokazatelně dokázal vydržet zásah z tanku a protitankové rakety.

Vozidlo se osvědčilo v Iráku a Afghánistánu

International MaxxPro je společným dílem americké společnosti Navistar a izraelské M1224 MaxxPro. Ta první dodala podvozek, zatímco druhá pancéřovanou nástavbu. Existuje ve dvou základních verzích a výroba byla zahájena už v roce 2007 – jejich hlavním odběratelem se přitom stala americká námořní pěchota, a později také armáda. Vozidlo se totiž velmi osvědčilo, trup do tvaru V dokázal vydržet explozi i 7 kilogramů výbušnin. MaxxPro sloužila v Afghánistánu nebo Iráku, a dostala je v rámci pomoci i ukrajinská armáda; celkem je má asi 20 zemí, a třeba čeští vojáci je používali ve zmíněné islámské zemi.

Vozidlo M1224 MaxxPro iZdroj fotografie: Uživatel ZUKAGRAD / Creative Commons / CC BY-SA
Vozidlo M1224 MaxxPro

Na Ukrajině se přitom potvrdila mimořádná odolnost vozidla; na veřejnost se dostalo video, které ukazuje poničený MaxxPro po zásahu projektilem vypáleným z tankového děla, a ke všemu i ruskou protitankovou střelou – ta podle všeho zasáhla vozidlo v oblasti spolujezdce v bojích u Bachmutu, a tankový projektil si zase vzal za cíl zadní nápravu, což nejspíše také bylo pro osádku vozidla velké štěstí. MaxxPro totiž zůstalo i přes viditelná poškození „vcelku“ (skoro) a osádka přežila, jak se ale automobil dostal z bojiště není jasné, pravděpodobně byl odtažen.

Poškozené díly lze snadno vyměnit

Hmotnost vozidla MaxxPro je podle typu až 14,5 tun a délka až 7,2 metrů, místo má pak až pro 7 vojáků. Jeho výhodou je, že je karosérie šroubovaná a ne svařovaná, jak bývá obvyklé, takže ho lze v případě nějakého poškození velmi snadno opravit, neboť lze poškozené části jednoduše odšroubovat a vyměnit za nové. Na střeše vozidla pak bývá věž s výzbrojí, nejčastěji se jedná o americký těžký kulomet M2 Browning.

A zatímco zásah z tanku vozidlo přežít může, horší to může mít proti samohybnému systému protivzdušné obrany M-SHORAD v Německu, kde došlo ke srážce. Obě vozidla byla určena pro Ukrajinu, a hlavně obrněný vůz byl po nehodě velmi pošramocený a nejspíše na odpis. U druhého systému umístěném na podvozku obrněného transportéru Stryker došlo pouze k poškození přídě. Oproti tomu zbraně, tedy dělo ráže 30 milimetrů a odpalovače střel FIM-92 Stinger a AGM-144 Hellfire, se zdají být v pořádku.

MaxxPro poničený tankovou střelu

Za jak odolné považujete americké vozidlo MaxxPro?

Diskuze Vstoupit do diskuze
67 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články
Události247.cz
Události247.cz
Olomoucké tvarůžky musely z pultů kvůli plísni. Do prodeje se jen tak nevrátí
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Jaký je původ tajemného Čupakabry: Někteří zastávají teorii, že jde o výsledek mimozemského genetického inženýrství
JakZdravě.cz
JakZdravě.cz
Kancelářský držák monitoru s vynikající ergonomií NB G45
adbz.cz
adbz.cz
Nevýrazný řadový dům proměnili na skvost umění. Zachoval si přitom původní viktoriánskou část