Relativně snadný cíl, a přece neúspěch: americké vozidlo MaxxPro může přežít zásah ruského tanku i protitankové rakety

Vozidla typu MRAP byla zkonstruována hlavně proto, aby vydržela výbuchy min, ale MaxxPro se ukazuje jako odolné i proti mnohem silnějším zbraním.

International MaxxPro MRAP na Ukrajině i Zdroj fotografie: Uživatel АрміяInformovat / Creative Commons / CC BY
                   

Ve výzbroji mnoha armád se dnes vyskytují vozidla typu MRAP, což jsou vlastně silně obrněné terénní vozy zkonstruované tak, aby chránily vojáky proti střelbě a výbuchům min, a zároveň byla velmi mobilní. Osvědčily se hlavně v konfliktech nižší intenzity a při protiteroristických operacích, ale velmi užitečné se ukazují i při klasických válkách. Americký M1224 MaxxPro prokazatelně dokázal vydržet zásah z tanku a protitankové rakety.

Vozidlo se osvědčilo v Iráku a Afghánistánu

International MaxxPro je společným dílem americké společnosti Navistar a izraelské M1224 MaxxPro. Ta první dodala podvozek, zatímco druhá pancéřovanou nástavbu. Existuje ve dvou základních verzích a výroba byla zahájena už v roce 2007 – jejich hlavním odběratelem se přitom stala americká námořní pěchota, a později také armáda. Vozidlo se totiž velmi osvědčilo, trup do tvaru V dokázal vydržet explozi i 7 kilogramů výbušnin. MaxxPro sloužila v Afghánistánu nebo Iráku, a dostala je v rámci pomoci i ukrajinská armáda; celkem je má asi 20 zemí, a třeba čeští vojáci je používali ve zmíněné islámské zemi.

Vozidlo M1224 MaxxPro iZdroj fotografie: Uživatel ZUKAGRAD / Creative Commons / CC BY-SA
Vozidlo M1224 MaxxPro

Na Ukrajině se přitom potvrdila mimořádná odolnost vozidla; na veřejnost se dostalo video, které ukazuje poničený MaxxPro po zásahu projektilem vypáleným z tankového děla, a ke všemu i ruskou protitankovou střelou – ta podle všeho zasáhla vozidlo v oblasti spolujezdce v bojích u Bachmutu, a tankový projektil si zase vzal za cíl zadní nápravu, což nejspíše také bylo pro osádku vozidla velké štěstí. MaxxPro totiž zůstalo i přes viditelná poškození „vcelku“ (skoro) a osádka přežila, jak se ale automobil dostal z bojiště není jasné, pravděpodobně byl odtažen.

Poškozené díly lze snadno vyměnit

Hmotnost vozidla MaxxPro je podle typu až 14,5 tun a délka až 7,2 metrů, místo má pak až pro 7 vojáků. Jeho výhodou je, že je karosérie šroubovaná a ne svařovaná, jak bývá obvyklé, takže ho lze v případě nějakého poškození velmi snadno opravit, neboť lze poškozené části jednoduše odšroubovat a vyměnit za nové. Na střeše vozidla pak bývá věž s výzbrojí, nejčastěji se jedná o americký těžký kulomet M2 Browning.

A zatímco zásah z tanku vozidlo přežít může, horší to může mít proti samohybnému systému protivzdušné obrany M-SHORAD v Německu, kde došlo ke srážce. Obě vozidla byla určena pro Ukrajinu, a hlavně obrněný vůz byl po nehodě velmi pošramocený a nejspíše na odpis. U druhého systému umístěném na podvozku obrněného transportéru Stryker došlo pouze k poškození přídě. Oproti tomu zbraně, tedy dělo ráže 30 milimetrů a odpalovače střel FIM-92 Stinger a AGM-144 Hellfire, se zdají být v pořádku.

MaxxPro poničený tankovou střelu

Za jak odolné považujete americké vozidlo MaxxPro?

Diskuze Vstoupit do diskuze
140 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články