Ruská armáda na Ukrajině používá i nová nákladní vozidla Ural. Mají dokonce pancéřovanou kabinu, jak nám Ukrajinci ukázali

Jedním z nejdůležitějších součástí války je logistika a doprava zásob do míst bojů. Nákladní automobily, které to vykonávají, jsou vítaným cílem protivníka.

i Zdroj fotografie: Ministerstvo vnitra Ukrajiny / Creative Commons / CC BY
                   

Ačkoli se ruská armáda na Ukrajině potýká s rozsáhlými logistickými problémy, neznamená to, že by na jejich vyřešení nedisponovala i kvalitní technikou. Dokazuje to jeden z nejnovějších úlovků ukrajinských vojáků, který ukořistili svému nepříteli. Jde o nákladní automobil legendární značky Ural. V tomto případě o velmi moderní verzi Ural-63704-0010.

Nahradil náklaďák ze 70. let

V ruské armádě již řadu let slouží nákladní vůz Ural-4320. Jeho konstrukce pochází ze 70. let a i když je velmi odolný, bylo ruské armádě jasné, že ho bude třeba nahradit. Na rozdíl od mnoha jiných výrobců se v Rusku rozhodli nemilitarizovat nějakou civilní verzi nákladního vozu. Vyvinuli, údajně s přihlédnutím ke zkušenostem speciálních závodních KAMAZů z Rallye Dakar, armádní konstrukci nákladního vozu na podvozku 6×6. Dostala název Ural-63704-0010, ale také se jí přezdívá Tornado-U. (Neplést s Uralem-63704, což je tahač s trambusovou kabinou!)

Jednou z jejich nesporných výhod je ochrana, kterou poskytuje své posádce. Do kabiny se mohou vejít až tři vojáci. Kabina posádky je vybavena nyní již standardně přídavnou pancéřovou ochranou, s níž jsou řidič a dva členové posádky chráněni proti projektilům běžných ručních zbraní. Stejnou ochranu má i prostor motoru.

Zveřejnil(a) СтратКом ЗСУ / AFU StratCom dne Neděle 27. března 2022

Vozidlo je zkonstruováno tak, aby zvládalo bez ztráty funkčnosti do jisté míry i výbuchy pozemních min a nástražných systémů. Vůz lze vybavit i dalším přídavným pancéřováním, což ochranu ještě zvýší. Na území Ukrajiny je to velmi důležité, protože ruské zásobovací kolony jsou oblíbeným cílem ukrajinských jednotek. I přes dobrou ochranu u Černigova toto vozidlo do ukrajinských rukou padlo.

Uveze až 16 tun nákladu

Jeho prototyp se objevil v roce 2006, do sériové výroby vůz v Rusku přišel o 10 let později. Je 9,85 metru dlouhý, 2,55 metru široký a 3,66 metru vysoký. Hmotnost vozidla je 14 tun a na pevném podkladu uveze náklad až 16 tun, navíc může táhnout přívěs o hmotnosti 12 tun. Má klasickou plochou korbu se sklopnými bočnicemi a používá se pro přepravu zbraní, vojenské techniky a nákladů nebo k tažení transportních a speciálních návěsů. Prostor je překryt plachtou. Pokud slouží k přepravě vojáků, je vybaven lavicemi.

Maximální rychlost nového Uralu je 100 kilometrů v hodině. Na silnici může na jednu nádrž urazit údajně až 1 000 kilometrů. Je určený i do náročnějšího terénu, světlá výška vozidla je 400 milimetrů, ale nemá takovou průchodivost jako jeho předchůdce. Dokáže však překonat vodní překážku s maximální hloubkou 1,8 metru, zvládne 60% stoupání a 40% boční náklon. Ruská armáda svá nová vozidla poprvé vyzkoušela v Sýrii. Nyní se pohybují i na ukrajinských silnicích.

Jaký vojenský nákladní automobil dneška považujete za nejlepší?

Zdroj: Defence-blog

Diskuze Vstoupit do diskuze
55 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články