Video: ruské vozidlo Vityaz DT-30 je jedno z mála, které se dokáže „po krk“ brodit i nejhorším rozbahněným terénem

Extrémní vozidlo do extrémních podmínek; Vityaz DT-30 projede i nejhorším terénem a často je jediným dopravním prostředkem nedostupných oblastí.

Vityaz DT-30 i Zdroj fotografie: Alexej Kutajev / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Během jarních měsíců se na Ukrajině téměř zastavily operace mechanizovaných jednotek, protože těžší technika (včetně pásových vozidel, ať šlo o tanky nebo BVP) zapadala do bahna. V takovém terénu se téměř žádná vozidla pohybovat nedokáží, i když existují výjimky; jednu lze najít i ve výzbroji ruské armády. Je to kloubový pásový nosič Vityaz DT-30 zkonstruovaný tak, aby ho nedokázal zastavit téměř žádný terén.

Oblasti Sibiře jsou často nedostupné

V Sovětském svazu museli dlouhodobě řešit problémy s dostupností mnoha oblastí na Sibiři, ale i jinde. Vyznačovaly se absencí dopravní infrastruktury a extrémním počasím, například velkými přívaly sněhu nebo dlouhými týdny plných bláta, kdy běžná vozidla nemohla nikde projet, a i speciální pásová zvládala cesty jen s obtížemi a malým nákladem. V 60. letech 20. století proto začal vývoj kloubových pásových vozidel do extrémních podmínek.

V 80. letech 20. století pak nakonec vznikla trojice vozidel označovaných jako DT-10, DT-20 a DT-30, která měla nosnost až 30 tun (poslední z nich je, jak název napovídá, největší). Dosahuje délky 13,75 metrů a hmotnosti 58 tun, tvořeno je přitom dvěma částmi (vozidly) – hlavní je vpředu, druhé je pak tažené – ale obě jsou poháněna. V obou případech se jedná o utěsněnou celosvařovanou konstrukci, aby se dovnitř nedostala voda. I záběry pod tímto článkem ukazují, že vozidla jakoby plavou v blátě, ale voda do nich nenateče.

Jeden motor pohání pásy obou vozidel

Každé z vozidel má extrémně široké pásy, což je nutné pro co nejlepší rozložení váhy. Motor je přitom jenom v předním vozidle, a přes kardanový hřídel a soukolí zároveň pohání i vozidlo druhé, které je připojeno speciálním kloubem. Konstrukce umožňuje, aby se obě části vozidla navzájem podporovaly, což se ukazuje neobyčejně účinné nejen v bahně, ale například i ve sněhových závějích. Proto je hojně používáno hlavně v oblasti Arktidy a Sibiře – do některých míst je vozidlo, tedy s výjimkou vrtulníku, jediným možným dopravním prostředkem.

V civilní sféře jsou DT-30 a další vozidla z této rodiny používána i k přepravě osob a materiálu nebo k záchranářským operacím, ale ve výzbroji je má také ruská armáda, a to především její jednotky operující v extrémních oblastech. Hodí se přitom jenom k transportu, třeba k útoku nikoliv, protože se nejedná o obrněné tanky vyzbrojené silným dělem, ale pouze o transportéry. Rusko ale poslalo vozidlo i na Ukrajinu, a minimálně jedno bylo zničeno u Charkova.

Vityaz DT-30 a podobná vozidla v akci

Jaká další podobná vozidla znáte?

Zdroj: Yoti
Diskuze Vstoupit do diskuze
58 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články
Události247.cz
Události247.cz
Letní dovolená se letos Čechům prodraží. Ceny pohonných hmot jdou totiž opět nahoru
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Jaký je původ tajemného Čupakabry: Někteří zastávají teorii, že jde o výsledek mimozemského genetického inženýrství
JakZdravě.cz
JakZdravě.cz
I obyčejné oregano má co nabídnout, má antibakteriální a protizánětlivé účinky
adbz.cz
adbz.cz
Dům z 19. století chtěli rozšířit bez většího zásahu. Architekti úkol splnili, aniž by narušili původní atmosféru