Ve vojenské historii vznikla řada vozidel, které ve své kategorii patří k těm největším. Většinou měla svou velikostí budit hrůzu, ale z některých se staly stroje využívané i v civilní oblasti.
Když konstruktéři vojenských vozidel a zbraní přemýšleli, na co se soustředit, někteří vsadili na velikost. Důvody byly dva. Jednak čím větší, tím může být pro nepřítele strašnější a dokonce vojáky vyděsit k smrti. Ale velikost často souvisí s tím, k čemu je válečný stroj určený. Něco menšího by práci nezvládlo. Podívejme se na několik vojenských obrů.
Oshkosh LVSR
Těžké logistické vozidlo slouží především pro ozbrojené síly USA. Má řadu variant podle toho, k čemu je primárně určené. Vozidlo je postaveno na deseti kolech, která jsou všechna poháněna. Obrovskou sílu automobilu dodává motor o objemu 15,2 litru a výkonu 600 koňských sil.
Marauder
Obrněný automobil s ochranou proti minám z Jižní Afriky, který je ale nyní vyráběn i v dalších zemích. Postaven je na podvozku 4×4 nebo 6×6. Jeho hmotnost je deset tun. Desetičlenné posádce poskytuje ochranu až do úrovně STANAG 4569 úrovně 3. Dokáže se pohybovat až rychlostí 120 kilometrů v hodině.
BMPT Terminator
Ruské vozidlo na podporu tanků určené především do městských oblastí. Je proto velmi těžce pancéřované a vyzbrojené. Vozidlo je umístěné na podvozku tanku T-72. Vyzbrojené je protitankovými střelami Ataka, dvěma třicetimilimetrovými děly, dvěma granátomety a kulometem ráže 7,62 milimetrů. Rusko plánuje následovníka na podvozku tanku Armata.
Kugelpanzer
Záhadné obrněné vozidlo postavené Němci za druhé světové války. Dodnes se přesně neví, k čemu bylo určené. Většina odborníku se kloní k názoru, že k průzkumu. Zachoval se jediný exemplář, který Rudá armáda zajala paradoxně v Mandžusku. Vozidlo totiž Němci poskytli Japonsku. Jeho hmotnost je 1,8 tuny.
General Dynamics Flyer
Lehké útočné vozidlo od společnosti General Dynamics určené pro speciální jednotky. Vyrábí se ve dvou základních variantách pro čtyři a u větší až devět osob. Je snadno přepravitelné letadly a v podvěsu vrtulníku Black Hawk. Je navíc navržené tak, aby se dalo vybavit podle situace, do které vojáci míří.
IMI CombatGuard
Izraelské obrněné vozidlo moderní konstrukce. Slouží pro šest až osm členů posádky. Na ocelové konstrukci je pancéřování s vysokou odolností proti palbě z ručních zbraní a improvizovaným výbušným zařízením. Vozidlo je vybavené systémem Iron Fist poskytující i ochranu proti raketám. Dokáže překonávat náročné překážky a zvládne i strmé stoupání.
IAV Stryker
Kanadské obrněné bojové vozidlo na podvozku 8×8, které je využíváno americkou armádou. Vyrábí se v mnoha variantách a většinou bývá vyzbrojené těžkým kulometem nebo granátometem. Uveze jedenáctičlennou posádku a dokáže se pohybovat rychlostí téměř 100 kilometrů v hodině. Je snadno letecky přepravitelné.
Merkava
Hlavní bojový tank izraelské armády, který je považovaný za jeden z nejlepších na světě. Je postavený tak, aby maximálně chránil osádku, proto má i motor umístěný v přední části. V zadní části je nákladový prostor, do kterého lze umístit vojenský výsadek či zraněné. Nejnovější varianta váží 65 tun.
Lun-Class Ekranoplan
Sovětská ekranoplán, tedy hybrid mezi lodí a letadlem, který byl v sovětské a ruské armádě využíván v 80. a 90. letech. Postaven byl jediný exemplář. Dokázal se pohybovat až čtyři metry nad vodní hladinou rychlostí 550 kilometrů v hodině. Posádku tvořilo 15 vojáků, stroj unesl 100 tun nákladu.
AN-124 Ruslan
Sovětský nákladní letoun, který byl po 30 let největším vyráběným nákladním letadlem světa. Primárně byl vyvinutý pro potřeby armády, ale stal se z něho i úspěšný komerční stroj. Nejmodernější verze přepraví 150 tun nákladu, ale rekord letadla byl přes 171 tun do výšky 10 750 metrů.
Goliath
Nosič náloží zkonstruovaný za druhé světové války Německem podle ukořistěného francouzského vzoru. Byl dálkově ovládaný a vybavený pásy. Jeho úkolem bylo dopravit až stokilogramovou nálož k cíli, kde ji odpálí a tím se i zničí. Využit byl třeba při dobývání Krymu, ve Varšavě nebo v Normandii.
Jamato
Japonská bitevní loď z druhé světové války. Spolu se sesterskou lodí Musaši to byly největší a nejsilněji vyzbrojené bitevní lodě historie. Její výtlak byl 72 800 tun, z toho přes 21 tun tvořilo pancéřování. Loď byla dlouhá 263 metrů a vyzbrojena devíti děly ráže 460 milimetrů s dostřelem 42 kilometrů.
Panzerkampfwagen VIII Maus
Německý supertěžký tank z druhé světové války. Vážil neuvěřitelných 188 tun, což znamenalo, že ho neunesl žádný tehdejší most. I ty nejsilnější motory mu dodaly rychlost jen asi 20 kilometrů v hodině. Vyzbrojen byl 128 milimetrovým dělem. Německo vyrobilo dva prototypy, ani jeden ale nebyl nasazen v boji.
Ponorka třídy Tajfun
Sovětské raketonosné ponorky s jaderným pohonem. Jde o zatím největší postavené ponorky historie. Jsou 170 metrů dlouhé a pod hladinou dosahují rychlosti 27 uzlů. Posádku tvoří 160 mužů. Ponorka uveze 20 raket vyzbrojených jadernými hlavicemi. Bylo jich postaveno šest, jedna stále slouží a dvě jsou v rezervě.
Schwerer Gustav
Bylo železniční dělo ráže 800 milimetrů postavené nacistickým Německem. Dokázalo vystřelovat projektily o váze sedm tun. Původně bylo navržené k ničení Maginotovy linie. Vážilo 1350 tun a muselo cestovat rozebrané na 26 vagonech. Sesterské dělo Dora Němci nasadili při obléhání Sevastopolu. Dělo obsluhoval prapor o síle 500 mužů.