V zadní části věže je pneumatický nabíjecí automat, který umožňuje nabíjení hlavně při jakémkoliv náměru. Není tedy nutné vracet hlaveň do nabíjecí polohy.
Koalicija-SV je samohybná houfnice vyráběná společností UralTransMash. Její vývoj byl zahájen v roce 2006, přičemž oficiálně představena byla v roce 2015 na vojenské přehlídce během každoročních oslav ke Dni vítězství v Moskvě. Houfnice je vybavena kanónem o ráži 152 mm s rychlostí střelby více než 10 ran za minutu a dostřelem údajně až 70 km. Nejmodernější ruský dělostřelecký systém je určen k útokům na velitelská stanoviště, obrněná vozidla včetně tanků či systémy protivzdušné obrany. Zda ho ruské síly nasadily do války s Ukrajinou, to není momentálně jisté.
Houfnice na podvozku tanků T-14 Armata
Nová samohybná kanónová houfnice 2S35 Koalicija-SV je dále podle oficiálních ruských materiálů určena k ničení taktických jaderných zbraní, velitelských a řídících center, živé síly a dalších důležitých zařízení. Svými parametry a účinností výrazně převyšuje předchozí generaci obdobných ruských zbraní. Houfnice je nástupcem houfnice 2S33 Msta-SM, vylepšené verze 152mm samohybné houfnice 2S19 MSTA-S.
Lze ji instalovat na pásové podvozky tanků T-72 i T-90, přičemž definitivní verze má být instalována na podvozku hlavního bojového tanku T-14 Armata, ovšem na verzi s motorem vpředu (zatím vyrobená ověřovací série má motory vzadu). V Rusku běží vývoj i houfnice verze 2S35-1 Koalicija-SV-KŠ na šasi KAMAZ, protože v zemi uvažují o možnosti její velkosériové výroby s použitím upravené kolové platformy kategorie 8×8, se kterou již byla odzkoušena.
2S35 Koalitsiya-SV
Zveřejnil(a) Vitaly Kuzmin dne Středa 12. května 2021
První zkušební sérii 12 houfnic, ještě na upraveném pásovém podvozku tanků T-72, obdržely ruské síly k provoznímu testování v březnu roku 2015. Ovšem jednalo se skutečně jen o prototypy, které v následujících letech prošly značnými úpravami. Základní zbraní je kanón 2A88 o klasické ruské ráži 152 mm s namontovanou úsťovou brzdou a omezovačem zpětného rázu. Počet dopravované munice v zásobníku je 50 až 70 nábojů.
Systém velení a řízení palby je plně automatizovaný. Pneumatický nabíjecí automat urychluje frekvenci palby a kanón dokáže vystřelit 8–10 nábojů za minutu. Koalicija-SV může vést palbu zcela autonomně, či může být ovládána na dálku pomocí integrovaného dálkové systému řízení palby. Poloha houfnice a informace o palbě se operátorům zobrazují na ovládacím panelu, trajektorii střelby lze upravit prostřednictvím navigačního systému GLONASS. Maximální dostřel se pohybuje kolem 70 km.
Systém odpaluje různé druhy munice
Houfnice dokáže odpalovat jednak vysoce explozivní přesně naváděnou munici a kazetové pumy nesoucí protitankovou submunici, a jednak standardní raketové a tříštivé dělostřelecké granáty HE-FRAG s dnovým raketovým motorem pro prodloužení dostřelu a urychlení fragmentace hlavice. Na střeše vozidla nalezneme dálkově ovládaný zbraňový systém Kord s kulometem ráže 12,7 mm.
Věž je rovněž vybavena výmetnicemi dýmových granátů, které houfnici zajišťují vlastní obranu proti vzdušným i pozemním útokům s pomocí laserového zaměřování. Exportní varianta dělostřeleckého systému je osazena dělem ráže 155 mm. Velkou výhodou houfnice je schopnost odpalovat poloautomatické, laserem naváděné sovětské střely 2K25 Krasnopol.
2S35 Koalitsiya-SV
Zveřejnil(a) Vitaly Kuzmin dne Neděle 13. května 2018
Rakety 2K25 mají dolet až 20 km a na cíl se navádí samostatně, přičemž v závěrečné fázi letu mění svoji trajektorii pomocí čtyř výklopných posuvných ovládacích ploch vpředu a stejného počtu stabilizačních sklopných ploch v zadní části střely. Jen tak pro zajímavost, tuto vysoce specializovanou munici vyvíjí Ústřední vědecký výzkumný ústav Burevestnik, který rovněž zaštiťuje vývoj nových ruských střel 9M730 s atomovým granátem.
Tankový podvozek z Armaty dnešní verze samohybné houfnice disponuje 6 pojezdovými koly na každé straně. K odpružení využívá torzní tyče, které díky nastavitelnému rozsahu odpružení zajišťují měkčí pérování. Systém je poháněn dieselovým motorem umístěným v zadní části korby, kde nalezneme také hnací kolo a pět válečků, jež zajišťují mírný příčný sklon pásu a pomáhají udržet jeho správnou vratnou dráhu.
Provozní zkoušky budou dokončeny letos
Posádka houfnice je tříčlenná – řidič, střelec a velitel. Celosvařovaná ocelová korba poskytuje operátorům spolehlivou ochranu před minami, střelbou z ručních zbraní i granáty. V případě potřeby má posádka k dispozici celkem tři nouzové výstupy. K dalšímu vybavení houfnice, které stojí za zmínku, patří například výstražný přijímač, systém mikrovlnného pulzního zapalování, noční vidění, systém jaderné, biologické a chemické ochrany a tlumič nárazů.
První ověřovací sérii nejnovějších samohybných houfnic 2S35 Koalicija-SV s podvozkem Armata obdržela ruská armáda v květnu roku 2020. Ve stejném měsíci pak byly zahájeny zkoušky kolové verze houfnice, instalované na podvozku nákladního automobilu Kamaz-6550. Oficiální zakázku na dodávku nejnovějších dělostřeleckých systémů však ruské ministerstvo udělilo teprve loni v srpnu, načež tehdy měla být zahájena sériová produkce u společnosti UralTransMash, dceřiné společnosti ruského výrobce vojenské techniky Uralvagonzavod.
A few new truck based howitzers coming out of Russia at the moment. here the 2S35-1 Koalitsiya-SV-KSh. First seen in 2017, combines 2S35 Koalitsiya-SV 152 mm armament with a KAAMZ-6560 truck. Same automation as the tracked equivalent pic.twitter.com/9QndbJAd2V
— Jon Hawkes (@JonHawkes275) January 14, 2021
Když vezmeme v potaz skutečnost, že dokončení kompletních zkoušek dělostřeleckého systému 2S35 je očekáváno až koncem tohoto roku, pravděpodobně počet provozuschopných systémů Koalicija-SV, který má ruská armáda momentálně k dispozici, je jen velmi omezený. A není proto zcela jasné, zda je nějaký kontingent ze zkušebních strojů skutečně nasazen do současné války na Ukrajině.
Co si myslíte o novém ruském dělostřeleckém systému Koalicija-SV?