Nejnovější ruský průzkumný dron Merlin-VR. Drony stále více nabírají na významu, Rusové se soustředí na obtížnost detekce

Ukrajinské složky čelí na Donbase náporu ruských dronů. Omezené množství bojových bezpilotních letounů řeší nasazením komerčních bezpilotních prostředků.

i Zdroj fotografie: Alexej Kudenko / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Na sociálních sítích byly 17. června zveřejněny snímky sestřeleného či zříceného bezpilotního letounu Merlin-VR na Ukrajině. Dle dostupných informací, zveřejněných ruskými médii, je dron určen ke sběru zpravodajských informací, k detekci a pozorování vojenských struktur a jejich činnosti na sledovaném konkrétním území za jakéhokoli počasí, pod maskovacími sítěmi i na pozadí sněhové pokrývky.

Je schopen autonomního letu až 10 hodin

Během průzkumných operací pak sehrává především podpůrnou roli, ale může fungovat i jako retranslátor pro elektronické a radiové spojení. Asi nejzajímavějším konstrukčním prvkem bezpilotního letounu je hybridní systém pohonu, díky kterému je letoun velmi tichý a ve větších výškách (údajně až 5 000 m) těžko zachytitelný. Tlačnou vrtuli pohání totiž elektromotor a energii získává z baterií, jež se v určitých časových úsecích nebo v oblastech s nízkým nebezpečím prozrazení jeho polohy dobíjejí malým spalovacím motorkem umístěným v trupu.

Je schopen poloautonomního i plně autonomního letu po dobu až 10 hodin. Celý komplex Merlin-VS tvoří dva drony a mobilní řídící stanoviště na podvozku nákladního automobilu KAMAZ. Podle informací Ústavu ve Smolensku jde o logický vývojový stupeň navazující na předchozí systém Flibuster, který používá stejné řídící centrum na podvozku KAMAZ, ale jeho dva drony jsou menší a nazývají se Merlin-21BM. Merlin-VR je dle některých pramenů údajně stále ještě experimentálním strojem a není zařazen v pravidelné ruské armádě.

Je proto možné, že jeho nasazení nad Ukrajinou bylo jen součástí jeho testování a zkoušek. Tento dron se vyznačuje poměrně dlouhou vytrvalostí. Je schopen vést průzkumné operace v automatickém či poloautomatickém režimu po dobu delší než 10 hodin. Operovat přitom může ve značné výšce, na tento typ a velikost dronů (rozpětí dle fotografií lze odhadnout na málo přes dva metry) jde o vynikajících 5 kilometrů.

Bezpilotní letouny bojují o Donbas

Dron lze využít například ke sběru zpravodajských informací, monitoringu škod nepřátelských jednotek a zájmových oblastí, zaměřování dělostřelectva či k vedení elektronického boje a komunikačním přenosům. Maximální hmotnost užitečného zatížení Merlinu VR činí 6,5 kilogramu. Bezpilotní letoun bývá pod přídí vybavován různými variantami opticko-lokačních stanic, pracujících ve viditelném i infračerveném pásmu.

Hybridní motor, ruku v ruce se schopností operačního provozu ve velkých výškách, navíc výrazně snižuje akustickou viditelnost bezpilotního systému. Ve vzduchu je tedy dron poměrně těžko zjistitelný. Dle dostupných informací stojí za vývojem nejnovějšího bezpilotního letounu Vědecko-výzkumný institut ze Smolenska. Tedy stejná společnost, která již dříve představila například projekt bezpilotního komplexu Filibuster s bezpilotními letouny Merlin-21BM, jež měly být vybaveny optickými senzory nebo radarovou stanicí.

Tyto stroje měly oproti pozdějším verzím dronům Merlin výrazně menší rozměry, kratší dobu letu i skromnější užitečné zatížení. Merlin-VR byl veřejnosti poprvé představen v roce 2021, přičemž informací o bezpilotním letounu bylo zveřejněno jen velmi omezené množství. V boji o východní Donbas zastávají bezpilotní letouny zásadní roli nejen u ruské armády, nýbrž také u ukrajinských ozbrojených složek. Ukrajinské síly jsou však nuceny z důvodu nedostatku západních vojenských dronů využívat ke sledování ruských obrněnců například i komerční bezpilotní letouny.

Jak účinné jsou podle vás komerční drony v boji proti ruským silám?

Zdroj: Defence-Blog, VPK

Diskuze Vstoupit do diskuze
145 lidí právě čte
Autor článku

Linda Niesnerová

Zobrazit další články