Během více než stoleté historie letectví konstruktéři postavili mnoho velkých letadel. Vždy lidi udivovaly svojí velikostí tak, že se mnozí ptali, jak takové příšery vůbec mohou létat.
Armády k přepravě nákladů neb bomb potřebovaly i velká letadla. Od čtyřicátých let minulého století tak vzniklo několik obřích strojů, které dodnes udivují. Moderní obři dokáží unést desítky až stovky tun nákladu a přesto letí. Podívejme se tedy na největší z nich, které lze bez nadsázky označit za téměř zázračné konstrukce.
Convair B-36
Americký strategický bombardér, který poprvé vzlétl dok po druhé světové válce. Bylo to první letadlo určené k tomu, aby dopravilo atomové pumy z území USA až nad Sovětský svaz. I proto dostalo neoficiální jméno Peacemaker, tedy Mírotvůrce. Mělo šest pístových motorů, které poháněly tlačné vrtule, pozdější modely měly i proudové motory. Letadlo dokázalo vystoupat do výšky přes 12 tisíc metrů a uneslo 39 tun bomb. Bylo poměrně pomalé, ale doletělo do vzdálenosti 11 tisíc kilometrů.
Kaspická příšera
Jde o největší ekranoplán na světě, tedy jakýsi hybrid mezi letadlem a lodí. Vznikl v šedesátých letech v Sovětském svazu a pohánělo ho deset proudových motorů. Protože byl testován v Kaspickém moři a díky své velikosti si vysloužil přezdívku Kaspická příšera. Vážil kolem 600 tun a dokázal se pohybovat rychlostí až 650 kilometrů v hodině. V roce 1980 kvůli chybě pilota havaroval a nikdy nebyl opraven.
Antonov An-225 Mrija
Strategický dopravní letoun navržený v 80. letech minulého století v Sovětském svazu. S hmotností 640 tun jde o nejtěžší letadlo postavené v historii. Bylo navrženo pro přepravu ruského raketoplánu Buran a části nosných vesmírných raket. Je poháněno šesti motory a má 32 kol. Sovětský svaz postavil jediný exemplář, který dnes slouží ke komerčním účelům. Převážel po světě pomůcky proti pandemii covid-19. Je držitelem rekordu za převezený náklad o hmotnosti přes 253 tun.
Blohm & Voss BV 238
Byl létající člun postavený nacistickým Německem. V době svého vzniku to bylo nejtěžší letadlo světa. Byl postavený jediný prototyp, který koncem války potopil nálet amerických stíhaček. Letadlo mělo šest motorů, které mu dodávaly maximální rychlost 425 kilometrů v hodině. Mělo maximální vzletovou hmotnost až sto tun.
XB-70 Valkyrie
Byl prototyp amerického strategického bombardéru určeného k nesení jaderných bomb. Letadlo bylo schopné dosáhnout výšky 21 kilometrů a létat rychlosti větší než Mach 3. To ho v šedesátých letech, kdy vzniklo, činilo téměř nezranitelným. Ovšem rychlým vývojem protiletadlových zbraní o tuto výhodu přišlo. Byly vyrobeny jen dva prototypy. Jeden v roce 1966 havaroval, druhý o několik let později skončil v muzeu.
H-4 Hercules
Prototyp obřího transportního letounu postaveného americkým miliardářem Howardem Hughesem ve 40. letech minulého století. Má rozpětí křídel 98 metrů, což je dosud nepřekonaná hodnota. Letadlo je z velké části zkonstruované ze dřeva. Mělo létat přes Atlantický oceán za druhé světové války, ale letoun nebyl včas dokončen. Letělo jen jednou v roce 1947 ve výšce 21 metrů na vzdálenost necelé dva kilometry. Dnes je umístěno v muzeu.