Modernizace léta starých bojových letadel dokáží výrazně zvýšit jejich schopnosti. Při ceně nových letounů je to přijatelná cesta, jak své letectvo udržet na špici a nevykrvácet.
Americká bojová letadla F-16 získají v příštích letech výrazně nové schopnosti. Nejedná se jen o letouny amerického letectva, ale i Letecké národní gardy. Vylepšení spočívá především v instalaci radaru AN/APG-83 vyvinutého společností Northrop Grumman. Jde o radar typu AESA, který má výrazně lepší schopnosti než staré radary. Národní garda již získala 72 takto modernizovaných letadel. Vylepšení se ale mohou dočkat i letadla dalších typů.
Radar má výrazně lepší vlastnosti
Nyní ale jde o letouny Blok 30 F-16C, což jsou již letité stroje. Podle Marka Rossiho z Northrop Grumman se takto modernizované letouny budou svými schopnostmi blížit stíhačkám páté generace F-35 tak, jak je to jen technicky možné. Radary AESA obecně mnohem rychleji dokáží identifikovat a zaměřit cíle na rozdíl od starších detekčních systémů. A zvládají i cíle malé velikosti, které staré radary odhalit a zaměřit neuměly.
V podstatě by to mělo znamenat, že piloti nyní budou moci mnohem snáze a přesně identifikovat třeba malé bezpilotní prostředky. Nepůjde jen o drony, ale i o různé typy řízených střel. Proti nim zatím na území USA není dostatečná obrana. Proto jde o hrozbu, které je velmi palčivá. Případní soupeři USA totiž nejenže mají arzenál takovýchto střel, případně je vyvíjejí, konstruují i nosiče, například ultratiché ponorky, ze kterých by je bylo možné odpalovat.
Ve Spojených státech jsou stovky letounů F-16C, které by v příštích letech měly modernizací projít. Samozřejmě bude záležet i na množství finančních prostředků. Navíc může jít o velmi výhodný exportní materiál, protože mnoho zemí stále provozuje letouny F-16 starších verzích a chtějí je ještě nějakou dobu udržet ve službě. Instalace moderního radaru by z nich udělala mnohem sofistikovanější stroje za cenu přijatelných nákladů.
Letadla mohou dostat i nový displej
AN/APG-83 byl navržen tak, aby do letadla zapadl a to včetně úchytných bodů. Jeho instalace je tak velmi jednoduchá. V kokpitu letounu se také objeví dvě nové čtyřpalcové obrazovky, které data zobrazují. Firma také uvažuje o instalaci dalšího displeje, který by spektrum zobrazovaných možností a informací ještě zlepšil. Možností je například využití upgradu kokpitu F-16, který nabízí izraelská společnost Elbit.
Kromě nového radaru ale starší verze F-16 mohou od koncernu získat i nové soupravy pro elektronický boj AN/ALQ-253 a radarové moduly AN/ASQ-236 Dragon’s Eye, které se již na některých strojích používají. Ten obsahuje další radar typu AESA s bočním mapováním. Data obou radarů se tak mohou vzájemně doplňovat, čímž by se z F-16 stal stíhací letoun s mimořádně silnou multifunkční radarovou schopností.
Ačkoli byl nový radar postaven na míru F-16, neznamená to, že ho nejde použít u jiných letadel. Společnost tvrdí, že je vhodný třeba pro modernizaci bombardérů B-52, které mají v letectvu sloužit ještě řadu let. Také američtí spojenci by díky němu mohli vylepšit schopnosti některých svých strojů. Mluví se například o instalaci tohoto radaru do jihokorejských lehkých stíhaček FA-50, které má krom Jižní Koreji ve výzbroji třeba Thajsko, Kolumbie nebo Filipíny.
Jak dobré letadlo bude F-16 s novými radary?