Američtí výsadkáři se prohánějí v nových armádních terénních autech. Na místo výsadku jsou dopravována vrtulníkem

Výzbroj pro výsadkové a speciální jednotky se vždy lišila od běžné armádní. Důraz se klade na vysokou mobilitu, nízkou hmotnost a spolehlivost.

i Zdroj fotografie: U.S Army
                   

Výsadkové jednotky patří k těm nejelitnějším, které v armádách slouží. Jejich členové jsou trénováni k různým úkolům, a to i k nebezpečným operacím v týlu nepřítele. K tomu je samozřejmě zapotřebí i špičkové vybavení. Americká armáda proto své výsadkové jednotky začala vyzbrojovat novými automobily, aby jim zaručila vysokou mobilitu. Nahrazují legendární HMMVW neboli Humvee, která po dlouhých desetiletích služby již dnešním požadavkům nevyhovují.

Staré auto již nestačilo

Výsadkáři dlouho Humvee používali, na místo jejich operací jim je také dopravovaly vrtulníky. Ovšem tato auta mají omezenou přepravní kapacitu a starší filosofie jejich nasazení vyžadovala vybavit je přídavným pancéřováním, protože v původním provedení neposkytovala již vojákům dostatečnou pasivní ochranu. Nové pancéřování však znamenalo nežádoucí navýšení hmotnosti a výrazné zhoršení jízdních vlastností v terénu.

Proto armáda v roce 2014 začala hledat lehké vozidlo, jež by Humvee ve speciálních jednotkách dokázalo nahradit. Nakonec byl vybrán vůz M1297 Army Ground Mobility Vehicle vyráběný společností General Dynamics. Parametrů, které nový automobil pro výsadkáře musel splnit, byla celá řada. Musel být schopen přepravit devítičlenné družstvo vojáků spolu s 2 300 kilogramy jejich vybavení.

iZdroj fotografie: U.S. Army / Public Domain
UH-60

Vůz musel být schopen přepravy v závěsu pod vrtulníkem UH-60 Black Hawk nebo ve vnitřním prostoru stroje CH-47 Chinook. Původně měl být lehce pancéřovaný, aby poskytoval alespoň částečnou ochranu proti palbě z ručních zbraní, ale nakonec armáda vsadila na maximální obratnost a rychlost i v obtížném terénu a na možnost bleskového opuštění vozidla v případě potřeby.

Výsledkem byl vůz tak trochu připomínající autokrosové speciály, a to i jízdními vlastnostmi, jen poněkud rozměrnější. Jeho první předprototyp z roku 2002 nazývaný Flyer Defence byl čistokrevná buggina pro čtyři vojáky. Pak přišly specifické požadavky americké armády, a tak vůz přece jen dostal trochu jinou podobu.

Otevřená konstrukce a vysoká mobilita

M1297 má dnes otevřenou „klecovou” konstrukci bez střechy, oken a dveří, což mu umožnilo dosáhnout požadovaných parametrů a jízdních vlastností, především díky podstatně snížené hmotnosti. Pouze podvozek a podlaha jsou dimenzovány proti pozemním minám a na zemi nastraženým výbušným zařízením. To však znamená, že klec vozidla pochopitelně nechrání osádku proti případné střelbě ze všech stran. K pasivní ochraně posádky toto vozidlo není zkonstruováno.

Má hlavně poskytovat vysokou mobilitu výsadkovým silám, pro které je důležitá rychlost a obratnost v terénu. První vozidla se k jednotkám dostala na počátku roku 2019, v Evropě se poprvé objevila na prvním společném cvičení US ARMY a chorvatské armády v Chorvatsku v dubnu téhož roku. Podle dostupných údajů objednala americká armáda v roce 2018 celkem 118 těchto vozidel, kterými mají být vybaveny celkem tři brigády. Zpočátku je dostala jednotka 203 PIR ze 173 AirBorne CT.

Počítá se s jejich nasazením i u slavné 82. výsadkové divize. V Německu v září 2019 při cvičení, kterého se zúčastnila i nová americká výsadková vozidla na Hohenfels Trainingu během SABER JUNCTION 2019, byla potvrzena i jejich schopnost přepravit devítičlennou četu, i když ani jeden vůz podle zveřejněných fotografií při přípravě na cvičení neměl ve vozidle více než sedadlo pro řidiče a čtyři sedačky pro posádku. 

V plné armádní konfiguraci M1297 bylo ale při samotném cvičení zřetelně vidět, že má u řidiče na sedadle mírně vpředu v první řadě uprostřed mezi sedadly místo pro dva další vojáky, přičemž ve vozidle seděly další dvě osoby na vnějších sedadlech hned za nimi. Zároveň bylo vozidlo vybaveno i dalšími čtyřmi sedadly pro vojáky, která byla umístěna jako vyvýšená v párech zády k sobě nad zadní nápravou. 

I v této plně zatížené verzi vozidlo po ploše cvičiště doslova létalo a prokazovalo nesmírnou rychlost, akceleraci a obratnost i ve značně členitém terénu. Je možné, že Američané v dalších letech doobjednají další stroje, ale i v počátcích programu se mluvilo maximálně o 300 kusech. Jde totiž o speciální vybavení pro výsadková vojska. Běžné Humvee u armádních jednotek nahrazuje Oshkosh L-ATV. Ten se však svojí velikostí a hmotností přes 10 tun pro výsadkáře nehodí.

Jak si představujete ideální auto pro výsadkáře?

Zdroj: TechInsider
Diskuze Vstoupit do diskuze
124 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články