Strategické bombardéry dokážou nést velké náklady pum včetně jaderných na dlouhé vzdálenosti. Stroje jsou drahé, jejich flotilu proto udržuje jen hrstka zemí.
Největšími leteckými silami od druhé světové války disponují Spojené státy americké. Kromě klasických bojových strojů si udržují i flotilu strategických bombardérů. Použít je mohou nejen ke klasickému bombardování, ale mohou být uzpůsobeny i nesení jaderných pum nebo jako odpalovací platformy pro rakety. Toto je trojice strategických bombardérů, která je v současnosti ve služně u U.S. Air Force.
B-52 Stratofortress
Nejstarší americký strategický bombardér, který vstoupil do služby již v roce 1955. V současnosti jich americké letectvo provozuje více než 70 a má je v plánu mít ve výzbroji do 50. let. Jsou totiž nesmírně spolehlivé a všestranné a mají i relativně levný provoz. Letouny se v poslední době významně modernizují, vyměnit se na nich mají motory, jež budou výrazně úspornější.
Bombardér je 48,5 metru dlouhý a má rozpětí křídel 56,4 metru. Pohání ho osm motorů, které mu umožňují dosáhnout rychlosti až 1 050 kilometrů v hodině a létat ve výšce 15 kilometrů. Původně letouny měly nosit jaderné pumy, ale s nimi se již nepočítá. Letoun však může nést střely jako AGM-109 Tomahawk. Celkem může letoun nést až 32 tun pum a raket.
B-1 Lancer
Jediný nadzvukový bombardér ve výzbroji amerického letectva. Do služby vstoupil v roce 1986. Má měnitelnou geometrii křídel. Původně byl postaven jako nosič jaderných zbraní, ale v 90. letech mu byla přidána schopnost konvenčního bombardování. Počítá se, že ve službě zůstane do 30. let, postupně ho má nahrazovat nový B-21, který má poprvé vzlétnout v roce 2023.
Bombardér je 45 metrů dlouhý a má rozpětí 42 metrů. Pohání ho čtveřice motorů, které mu jsou schopny udělit rychlost až Mach 1,25. Jeho dostup je více než 15 kilometrů. Může nést až 34 tun ve třech vnitřních pumovnicích a 24 tun na trupu. Vybavován bývá různými druhy pum, střelami nebo protilodními raketami.
B-2 Spirit
Nejnovější typ amerického strategického bombardéru, který je ve službě od roku 1997. Díky svému tvaru létajícího křídla a použitým materiálů jde o letoun se schopností stealth. Bylo jich vzhledem k ceně kolem 2 miliard dolarů (zhruba 50 miliard korun) za kus postaveno jen 21. V roce 2008 byl při nehodě jeden ztracen. Létat mají minimálně do 30. let.
Díky svému tvaru je letoun jen 20,9 metru dlouhý, ale rozpětí má 52,4 metru. Pohání ho čtveřice dvouproudových motorů, které jsou mu schopny udělit rychlost až 915 kilometrů v hodině. Letoun operuje ve výškách do 15 kilometrů. Ve dvou pumovnicích nosí náklad až 18 tun těžký, ale odhaduje se, že to může být i více. Bývají zde klasické pumy, jaderné nebo různé řízené střely.