„K zemi půjdou jako kachny“, nové rychlopalné dělo je zabijákem stíhaček, dronů i plavidel. Doplní ho nezastavitelná raketa

Speciální věž je mimořádně účinná proti vzdušným hrozbám na krátké vzdálenosti. Obsluha si může zvolit vhodný typ munice zničení stíhačky, vrtulníku, plavila i dalších cílů.

RAPIDfire, rychopalné dělo Francie i Zdroj fotografie: Nexter Group
                   

Stále častější hrozbou jsou dnes pro plavidla různé druhy dronů a řízených střel. Bránit proti nim je nutné nejen plavidla v první linii, ohrožovat totiž mohou i ta zásobovací a logistická. Francouzské námořnictvo chce proto účinnou zbraň, která takovou obranu umožňovala. Jako řešení představila speciální systém nazývaný RAPIDFire.

Věž bude namontována již příští rok

Jde o společný projekt společností Nexter a Thales, které ho oficiálně představily na Euronaval 2022 v Paříži. Zbraň by se měla objevit již v příštím roce na palubě nového tankeru francouzského námořnictva Jacques Chevallier. Loď by tak získala efektivní možnost, jak se bránit proti různým druhům útoku ze vzduchu, ale i z moře. Dělo má být přitom na palubě doplněno ještě střelami Mistral.

RAPIDFire je speciální bojová věž, kterou bude možno montovat na různí plavidla. Je osazena rychlopalným dělem ráže 40 milimetrů a dokáže střílet rychlostí až 200 ran za minutu. Zvládá likvidovat vzdušné hrozby do vzdálenosti 4 kilometrů a hladinové hrozby do 2,5 kilometru. Zbraň disponuje 5 druhy munice a operátor si ho bude moci zvolit podle typu cíle. Může použít například explozivní proti vzdušnému cíli nebo protipancéřovou proti slabě obrněnému plavidlu.

Zlikviduje široké spektrum cílů

Věž disponuje sofistikovaným optoelektronickým řízením palby od společnosti Thales. Jeho součástí je multispektrální zaměřovač s laserovým dálkoměrem a dokáže tak pracovat i za zhoršené viditelnosti. Zvládat má střelbu na nízko letící letadla, drony, vrtulníky, ale i řízené rakety nebo protilodní rakety. Problém nemá být ani účinná palba na rychlé čluny nepřítele v blízkosti lodi. Věž je možné namontovat i na vozidla a použít ji jako protivzdušnou obranu na zemi.

Jacques Chevallier, který věž jako první ponese, je první tanker své třídy. Na vodu byl spuštěn v dubnu 2022 a v současnosti prochází námořními zkouškami. Jde o plavidlo dlouhé 194 metrů a při plném naložení má výtlak až 36 tisíc tun. Dokáže pojmout 13 tisíc metrů krychlových paliva sloužícího k zásobování flotily na moři. Má 130 členů posádky a prostor pro 60 cestujících. Jeho rychlost činí 20 uzlů a francouzské námořnictvo plánuje mít takové lodi minimálně čtyři.

Jak důležité je zajistit ochranu logistických plavidel?

Zdroj: Prima Zoom
Diskuze Vstoupit do diskuze
120 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články