Video: ruský vrtulník Mil Mi-28 Havoc je až nezvykle odolný, přesto může jít po jediném zásahu z MANPADS k zemi

Ačkoliv vzlétl Mil Mi-28 již v 80. letech, do služby vstoupil až v 21. století. Osádka je v něm mimořádně dobře chráněna, a to tak, že může přežít i sestřelení stroje.

Mil Mi-28 N, ruské letectvo, 2011 i Zdroj fotografie: Alex Beltyukov / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Ruské vrtulníky jsou díky své spolehlivosti, robustnosti a bojové síle, samostatný pojem. To vše ostatně splňuje i ruský Mil Mi-28 zvaný „Noční lovec“, v kódu NATO „Havoc“ (Spoušť). Mělo se jednat o vrtulník, který by doplnil – a později nahradil – legendární Mi-24, což se ale dodnes nestalo. Přesto je o nich slyšet, nasazeny jsou třeba v bojích nad Ukrajinou, kde také utrpěly ztráty. Největším ohrožením jsou pro ně ruční protiletadlové zbraně typu Stinger.

Mil Mi-28 je především odolný

Stingery a další zbraně typu MANPADS jsou největším ohrožením vrtulníků již od 80. let 20. století, kdy byly masivně nasazeny v Afghánistánu. To se nyní opakuje i na Ukrajině, načež muselo být užívání vrtulníků omezeno, a když už letí, tak ve velmi nízké výšce. Rusové se ovšem poučily a jejich nové bitevní vrtulníky mají být proti MANPADS odolnější. Takovou odpovědí má být Mi-28 „Noční lovec“, který byl zaveden v roce 2009.

Mil Mi-28, výročí 100let ruského letectva, Moskva,2012 iZdroj fotografie: Alan Wilson / Creative Commons / CC BY-SA
Ruský vrtulník Mil Mi-28, výročí 100 let ruského letectva, Moskva, 2012

Noční lovec má délku trupu 17,5 metrů, průměr rotoru 17,2 m, a výšku 3,85 m. Hmotnost prázdného stroje je pak 8 000 kg, a max. vzletová dosahuje až 12 100 kg. Helikoptéra je vybavena dvěma hřídelovými motory VK-2500P s nouzovým výkonem až 1 985 kW. Moderní avionika dává stroji vynikající obratnost, kdy zvládne i akrobatické manévry, a letá na nich dokonce akrobatická skupina Berkut. Mi-28 může operovat ve výšce od 5 až do 5 600 metrů. Max. rychlost má 320 km/h a dolet 450 km (s přídavnými nádržemi až 1 087 km).

Netradičně „vše“ pro ochranu posádky

Velká pozornost byla věnovaná ochraně osádky, což nebývá u ruské (a dříve sovětské) techniky zrovna prioritou. Členové sedí ve „vaně“ z 10 mm silné a vysoce odolné hliníkové slitiny, která je posílena 16mm keramickými dlaždicemi. Kokpity osádky jsou z neprůstřelného skla, které má zepředu odolat i palbě z těžkého kulometu 12,7 mm, a z boku munici 7,92 mm. Osádka navíc sedí v obrněných katapultovacích sedačkách. Mnoho systémů je zdvojených, a to včetně vedení energie. Podvozek je pevný, což šetří prostor a zvyšuje odolnost.

Mil Mi-28, akrobatická skupina berkut, výstava ARMY-2020 iZdroj fotografie: Andrei Shmatko / Creative Commons / CC BY-SA
Mil Mi-28, akrobatická skupina Berkut, výstava ARMY-2020

Verze MN lze v nouzi pilotovat i ze stanoviště střelce, a navíc má vrtulník b této výbavě nový radar N025M umístěný v kulovitém pouzdru nad rotorem. Na čumáku stroje je pak optická stanice TOES-521 a aparatura detekování laseru GOES-451. Jedinou pevnou zbraní je 30mm kanón 2A42 ve věžičce ovládané operátorem, má přitom volitelnou munici a až 250 nábojů. Na čtyřech pevných slotech může stroj nést 8 protipancéřových střel Ataka, rakety vzduch-vzduch Igla, nebo čtyři bloky po 20 kusech neřízených raket S-5 nebo S-13.

Mil Mi-28 v žáru boje

Noční lovec si získal i zahraniční zákazníky, kdy hrála vedle jeho vlastností roli i cena. Jeden Mil Mi-28 vyjde totiž na 16 milionů USD, což je asi 354 milionů Kč – pro srovnání, americký AH-64 Apache stojí 52 milionů USD, což je přibližně 1,1 miliardy korun. Prvním zákazníkem se stalo Alžírsko, které odebralo 14 strojů exportní verze NE, a 2 cvičné UB.

AH-1Z Viper na letišti

Co přinese modernizace českých vrtulníků AH-1Z Viper a UH-1Y Venom, a nakolik jsou adekvátní náhradou za sovětské Mil Mi-24

Dalším zákazníkem se stal v roce 2012 Irák bojující s islamisty, celkem si Bagdád objednal 30 strojů exportní verze NE. První stroje dorazily do země v září 2014, a o několik dní později již byly nasazeny v boji. Iráčané si nemohli jejich odolnost vynachválit. Ruské bitevní vrtulníky byly nasazeny v bitvě o Falludžu, Ramadi a Mosul, kde drtily pozice IS.

Rusové pak testovali vrtulník Mil Mi-28 i v Sýrii. Do roku 2022 jich bylo vyrobeno 126 sama ruská armáda jich měla objednaných dalších 97 kusů, s nimiž počítala do roku 2027. Před válkou na Ukrajině jich Rusko ztratilo během nehod šest, příčiny ale Rusko tradičně nekomentovalo.

Vrtulník Chinook

Nástupnický tahoun náročných operací: těžký CH-47F Block II Chinook by mohl nahradit i v ČR užívané ruské vrtulníky Mil Mi-17

Po 24. únoru 2022 se Mil Mi-28 zapojily i do bojů na Ukrajině, jejich intenzivní nasazení ale značně omezily moderní protiletadlové systémy dodané Ukrajině, jednalo se třeba o americký Stinger a britský Starstreak. Rusové zatím přišli o nejméně čtyři stroje, na videu je jeden z Mil Mi-28 sestřelených v loňském roce. O kvalitách vrtulníku každopádně vypovídá i to, že dosud údajně nepřežila pouze jediná osádka. Tvrzení ovšem ověřit nelze.

Jak hodnotíte ruský vrtulník Mi-8?

Zdroj: WPtech
Diskuze Vstoupit do diskuze
131 lidí právě čte
Zobrazit další články