Americká armáda bude mít nové letouny od společnosti Electra. Ty budou schopny vertikálního vzletu a přistání pomocí elektrické energie.
Elektromobily jsou zářivou budoucností pro automobilový průmysl. Jinak tomu nejspíš nebude ani v letectví. Elektrická energie se ukazuje jako možný pohon budoucích letounů. Jedná se totiž o šetrnější způsob pohonu, na rozdíl od stávajících paliv. Krok k elektrickým letounům už učinilo Americké letectvo, které si vybralo společnost Electra pro vývoj ultrakrátkých vzletových letadel v rámci programu Agility Prime. Elektricky poháněná letadla by se do provozu měla dostat již během několika následujících let.
Nová technologie elektrické energie v letectví
Podle letectva Spojených států se na světě v součastné době nachází více než 200 společností, které nabízí letouny s technologií elektrického vertikálního vzletu a přistání. Zároveň chce USAF spojit průmyslové partnery, zástupce a investory pomocí programu Agiliti Prime. Cílem bude urychlit proces uvedení této letecké techniky do provozu.
Společnost Electra nedávno podepsala smlouvu představující důležitý pokrok kupředu v elektrifikaci letounů. Začátkem měsíce byl představen elektrický ultrakrátký letoun se schopností vertikálního vzletu a přistání. Společnost je nyní blízko k tomu, aby se tento letoun s technologií eSTOL plně zařadil do amerického letectva. Velkou výhodou tohoto letounu představuje nízká energetická náročnost, která je dosažena pomocí hybridního elektrického pohonného systému.
eSTOL využívá malou plynovou turbínu
Technologie eSTOL je založena na principu malé plynové turbíny a dalších částí, které jsou společně schopny vytvořit výkon až 150 kW (v přepočtu 200 koní) pomocí elektrické energie. V letounu je umístěno 8 elektrických motorů, které napájí elektrický turbogenerátor. Motory zároveň nabíjí bateriový systém v průběhu letu. Jedná se tedy o systém, kdy není nutné se kvůli dobíjení vracet na zem, ani budovat speciální infrastrukturu.
Letouny s technologií eSTOL jsou účinnější než dosavadní eVTOL
Na rozdíl od běžných letounů dokáže tento vzlétnout a přistát na velmi malé ploše, což jednak ušetří místo za přistávací dráhu, a navíc ještě rozšíří možnosti, kde může dosednout. Napomáhá mu k tomu distribuovaný elektrický pohon a foukaný výtah. Tento pokrok v aerodynamice spolu s elektropohonem nespotřebuje příliš mnoho energie pro vzlet, jako tomu je u běžných letadel. Stroje eSTOL jsou tedy nejen efektivnější, ale také udržitelnější, než ty eVTOL.
Společnost Electra plánuje zkoušky nového letounu, který by měla později používat armáda Spojených států. Dojde k nim nejdříve v roce 2022 a budou je provádět přímo příslušníci amerického letectva. Poslouží jim k tomu demonstrační letadlo.