Ani desítky let staré vrtulníky jako WS-61 Sea King rozhodně nepatří do starého železa – právě naopak, někdy mohou být lepší než moderní stroje 21. století.
Jako pomoc Ukrajině poslaly Západní země nejenom moderní zbraně, ale často i desítky let staré systémy. A jak se ukazuje, na bojišti jsou stále velmi užitečné; z části i proto, že má útočná federace hodně zastaralé sovětské techniky. Napadená země nicméně obdržela britské vrtulníky Westland WS-61 Sea King, které jsou staré více jak 40 let. Námořnictvo ostrovního království je vyřadilo a Ukrajina dostala zatím 2, ale další jsou v plánu. Osádky vrtulníků si letité stroje pochvalují jako mimořádně spolehlivé – stejně je tomu také u starších ruských strojů.
Americký drak s britskými motory
Westland WS-61 Sea King jsou helikoptéry zařazené do výzbroje britského námořnictva již v roce 1969, takže je jejich konstrukce opravdu letitá. Jde vlastně o licenčně vyráběné americké stroje Sikorsky S-61 Sea King, ale s mnoha britskými úpravami nebo vlastními motory. Vrtulníky byly nebo stále jsou užívány jako námořní hlídkové stroje, stejně jako v protiponorkové roli, jako stroje vzdušné výstrahy a varování, ale i jako pátrací a záchranné.
A právě takto vybavené vrtulníky Ukrajina od Velké Británie dostala, nejsou totiž vyzbrojené. Podle osádek jednoho z nich je Ukrajinci používají například k převozu důležitých materiálů, evakuaci raněných, nebo třeba k záchraně sestřelených pilotů. Stroje hodnotí jako velmi povedené, protože jsou spolehlivé, velmi příjemné na pilotáž, a dokáží se vypořádat i s mimořádně obtížnými podmínkami. Navíc mají vysokou nosnost a ekonomický provoz.
Jeden ze strojů používaných Ukrajinou se přitom prokazatelně účastnil války o Falklandy v roce 1982. Ví se také, že tehdy na jeho palubě sloužil britský princ Andrew (dnes známý třeba pro spojení se sexuálními skandály). „Žlutomodrým“ pilotům každopádně stáří stroje nijak nevadí, podle nich je totiž i mnohá další používaná sovětská technika podobně stará, takže jsou zvyklí. Velká Británie nicméně vrtulníky renovovala a modernizovala, takže z některých starých součástek téměř nic nezůstalo.
Sea King nosily i jadernou hlubinnou pumu
Zmiňované vrtulníky mívají osádku sestávající z dvou až čtyř členů, přičemž stroje na Ukrajině létají se 4 osobami na palubě. Westland WS-61 Sea King jsou i s rotorem 22,5 metrů dlouhé a jejich prázdná hmotnost dosahuje lehce přes 5,5 tun, zatímco maximální vzletová hmotnost je pak 9 752 kg. Pohání je dvojice motorů, a to max. rychlostí 225 km/h, dostup vychází na 3,2 km, a dolet na 962 km. Některé verze bývaly vyzbrojené kulometem ve dveřích kabiny a mohly nést až 4 protiponorková torpéda nebo protilodní střely, a dokonce i jadernou hlubinnou pumu.
Velká Británie se přitom touto pomocí nezbavuje „nepotřebného harampádí“, vrtulníky Sea King totiž dodnes (a to velmi dobře) slouží v několika ozbrojených silách. Stále je například používá Německo, Egypt, Katar, Indie, Pákistán a další. V poslední zmíněné zemi je dokonce část strojů upravena k použití francouzských protilodních střel AM.39 Exocet.