Video: turecká stíhačka 5. generace Kaan je náhradou za americké F-35 a budoucností, má ambice vyrovnat se nejlepším na světě

Jelikož dostalo Turecko od Ameriky košem s F-35, chce mít vlastní letoun páté generace co nejdříve. Jeho možnou podobu už přitom odhalilo veřejnosti.

TAI TF-X Kaan při popojíždění i Zdroj fotografie: Uživatel Dimir / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Dalším státem s velkou perspektivou výroby letounů 5. generace se schopností stealth se stále zřetelněji stává Turecko. To před několika lety přišlo o možnost mít ve výzbroji americká bojová letadla Lockheed Martin F-35 Lightning II, jelikož zakoupilo ruský protiletadlový systém S-400. Ztrátu proto vykompenzovalo vývojem svého vlastního bojového víceúčelového letadla, jehož vývoj a výrobu plánovala tak či tak, ale rozhodnutí Spojených států amerických celou věc uspíšilo. Dnes je turecký letoun známý pod označením TAI TF-X Kaan.

Vlastní letoun místo amerických F-35

S vývojem vlastního letounu páté generace začalo Turecko koketovat někdy kolem roku 2011, ale program nabral vysokou prioritu až po vyřazení země z programu F-35. Nato se Turci rozhodli zkonstruovat dvoumotorový stroj – ačkoliv je uvedené americké bojové letadlo jednomotorové, tak tři ve světě zbývající letouny páté generace mají motory dva – jedná se o americký Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor, čínský Chengdu J-20 Mighty Dragon, a ještě o ruský Suchoj Su-57 Felon; lze tedy tvrdit, že dvojice agregátů je takový „standard“.

Turecko bude prozatím používat v letounech motory General Electric F110, které pohání třeba General Dynamics F-16 Fighting Falcon, ale zároveň pracuje na vývoji vlastních. Stíhačka TAI TF-X Kaan by s ním měla dosahovat rychlosti Mach 1,8 a výšky 17 kilometrů, zatímco její bojový dosah by měl být 1 100 km. Letoun je kolem 21 metrů dlouhý a rozpětí křídel vychází na 14 metrů. Projekt počítá s tím, že bude existovat v jedno a dvoumístné variantě.

TAI TF-X Kaan s ukázkou výzbroje iZdroj fotografie: Uživatel CeeGee / Creative Commons / CC BY-SA
TAI TF-X Kaan s ukázkou výzbroje

V březnu roku 2023 začaly první popojížděcí testy, a už tehdy mohla stroj vidět veřejnost. Výrobce Turkish Aerospace Industries přitom předpokládá, že by se mohlo letadlo poprvé vznést do vzduchu do konce roku 2023, a zároveň bude konstruovat další prototypy s různými vylepšeními. Do výzbroje tureckého letectva by pak měla být stíhačka Kaan zařazena kolem roku 2029 – tedy pokud se v její konstrukci nevyskytnou nějaké potíže.

Kaan bude stealth a spolupracovat s drony

Jelikož letadlo existuje teprve v prototypu, který ještě ani nelétá, lze jeho schopnosti odhadovat jenom obtížně. Jako letoun páté generace by měl mít schopnost stealth, čemuž napovídá i tvar, záležet však bude i na použitých materiálech. Letadlo by mělo létat nadzvukovou rychlostí bez použití přídavného spalování, a k detekci nepřátel má mít radar typu AESA vyvíjený společností ASELSAN; mimo to bude zvládat sdílení informací v bojové síti, stejně jako spolupráci s drony, jakým je například Baykar Bayraktar Kizilelma.

Není zatím veřejně známé, zda bude letadlo vyzbrojeno leteckým kanonem, ale předpokládá se, že dostane hlavně zbraně turecké výroby – například střely vzduch-vzduch krátkého i dlouhého doletu, střely proti pozemním cílům, přesně naváděné pumy, protilodní nebo protiradarové rakety, i další vybavení. Je samozřejmě otázkou, kolik těchto zbraní se vejde do vnitřku trupu, aby si zachovalo schopnost stealth. Tyto podrobnosti zatím turecká strana nezveřejnila.

Předvedení letounu TAI TF-X Kaan

Na jaké úrovni bude turecký letoun TAI TF-X Kaan?

Diskuze Vstoupit do diskuze
107 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články