Americké letectvo hledalo náhradu cvičných letounů zhruba 20 let, a právě výsledek dvou velkých zbrojovek má ambice dokonce překonat světoznámou F-16.
Když potřebuje vojenské letectvo vycvičit kvalifikovaného pilota pro bojové letouny, mělo by s ním postupovat od jednodušších po složitější stroje. Posledním krokem pak bývají pokročilé proudové cvičné letouny, z nichž jsou některé i nadzvukové. A právě ty mají také potenciál se stát po jistých úpravách bojovými. Jedním z nejnovějších je Boeing-Saab T-7A Red Hawk, který si vybralo americké letectvo; a do budoucna by měl mít hojné zastoupení.
Americké letectvo koupí stovky strojů
Letoun vhodný pro výcvik letců začalo letectvo hledat již někdy v roce 2003, protože potřebovalo nahradit stárnoucí stroje Northrop T-38 Talon. Až v roce 2018 se nakonec rozhodlo pro spojenectví firem Boeing a Saab s tím, že koupí 351 letounů T-7. Jedná se o poměrně mladé stroje, první let se uskutečnil teprve v roce 2016, a první sériový letoun vznikl až v roce 2022. Americké letectvo by jich k dnešku mělo mít minimálně 5 a pečlivě je zkoušet.
Boeing T-7A Redhawk pic.twitter.com/abbO6xsm1j
— J.J. (@kadonkey) July 8, 2023
Letci testující letoun si ho údajně velmi pochvalují, podle nich se už teď v mnohém chová jako letoun bojový; T-7A Red Hawk má také jako cvičný pochopitelně dvoumístnou kabinu. Mimo to je 14,3 metrů dlouhý a rozpětí jeho křídel činí 9,32 metrů. Pohání ho jeden motor a může dosahovat rychlosti až Mach 1,05. Vyznačuje se mimořádnou pohyblivostí, jeho piloti s ním mohou provádět prudké manévry i při vysokém přetížení.
Red Hawk bude hrát i roli agresora
Jelikož mnoho pilotů tvrdí, že se letoun chová jako stíhačka, má s ním Boeing veliké plány. Kromě výcviku pilotů by mohl v budoucnu sloužit také v roli agresora během cvičných bojů. Vypořádat se s ním budou muset jak piloti letectva, tak námořnictva a námořní pěchoty. V podobných rolích už ostatně cvičné letouny slouží, mj. i české Aero L-39 Albatros.
Další možností je upravit letoun tak, aby nesl radar a plnohodnotnou výzbroj v podobě raket a pum, a možná i rychlopalného kanonu. Tím by se mohl stát levným nástupcem (nebo volbou) letounu General Dynamics F-16 Fighting Falcon, a to v letectvech, která F-16 používají nebo chtějí, případně hledají levnější druh schopného bojového letadla. Trhy se mu mohou otevřít například v Asii nebo Jižní Americe. Podobný koncept zvolila i jihokorejská TAI, když svůj T-50 Golden Eagle přestavěla na úspěšný bitevník TA-50 a bojový letoun FA-50.