Názor: i supermoderní letouny F-35B mají technické potíže, k zemi je umí poslat třeba vibrace motoru, které lze eliminovat regulátorem

Letouny F-35 se potýkaly během svého provozu s řadou technických problémů; některé má i verze B schopná kolmého přistání. Třeba vibrace potrubí ji mohly kdykoliv „shodit“.

F-35B i Zdroj fotografie: Ronnie Macdonald / Creative Commons / CC BY
                   

Letouny 5. generace Lockheed Martin F-35 Lightning II se od doby svého vzniku potýkaly s řadou technických problémů, což ale není u tak složitého stroje nic neobvyklého. Dochází k nim i u jiných letadel, ale například Rusko a Čína o podobných incidentech, na rozdíl od západních států, neinformují, takže o nich veřejnost neví. Problémy provází i speciální verzi F-35B schopnou startovat z krátkých drah a přistávat kolmo třeba na palubách plavidel.

Vibrace poškodily stroj při přistání

Známým incidentem byla havárie v prosinci 2022 na základně Forth Worth v Texasu. Pilot letounu F-35B, který ještě nebyl předán ozbrojeným silám, se musel při kolmém přistání katapultovat, když se stal jeho stroj neovladatelným. Ukázalo se, že jsou za tím vibrace na palivovém potrubí, přičemž byl problém zaznamenám i u několika dalších F-35B. Všechny proto dostaly nejen nové potrubí, ale hlavě regulátory bránící vzniku negativních vibrací.

F-35B při kolmém přistání iZdroj fotografie: Námořnictvo USA
F-35B při kolmém přistání

„Béčko“ je přitom nejkomplikovanější verzí F-35 právě z důvodu schopnosti kolmého přistávání a vzletu z krátkých drah. Přistávat kolmo mu umožňuje speciální ventilátor umístěný za kabinou pilota a ohebná tryska jeho hlavního motoru. Na těchto dvou proudech vzduchu se letoun dokáže vznášet, což mu poskytuje oproti jiným mnohé výhody. Používán je na výsadkových lodích, letadlových plavidlech bez katapultů, ale i při operacích z ostrovů s malými letišti.

F-35B

Američané v tichosti rozehrávají boj o moc v Tichomoří: proti Číně vybudují základny na ostrovech, z nichž kolmo odstartují F-35B

Unikátní schopnost znamená i omezení

Za schopnost kolmého přistání platí stroj daň v podobě některých omezení. K těm patří třeba kratší dolet než má verze F-35A, protože má letoun kvůli instalaci ventilátoru a dalšího vybavení o 28 procent menší vnitřní nádrže. Ze tří typů letounů snese také nejmenší přetížení, a to 7G, což mu neumožňuje vykonávat tak prudké manévry. Unese navíc „jenom“ 6,8 tun zbraní, zatímco zbývající dvě verze mají nosnost přes 8,1 tun.

Technologická náročnost F-35B znamenala v minulosti i další problémy. V roce 2013 se u něj objevovaly praskliny na lopatkách ventilátoru, což vedlo do vyřešení problému k uzemnění všech strojů. V roce 2018 havaroval letoun námořní pěchoty v Jižní Karolíně kvůli poruše na palivovém potrubí. V roce 2021 pak spadl letoun F-35B operující z britské letadlové lodi HMS Queen Elizabeth, obsluha tehdy zapomněla odstranit některé kryty z motoru.

Schopnosti letounu F-35B

Za jak bezpečné považujete letouny F-35B?

Diskuze Vstoupit do diskuze
84 lidí právě čte
Autor článku

Ing. Vlastimil Černínský

Armáda je mou vášní už pár dekád, nejvíce mě přitom fascinovala 2. světová válka a její ikonické tanky, ale postupně jsem našel zalíbení i v moderních strojích – hlavně pokud jde o tanky a letadla. I složitá témata se snažím předávat tak, aby jim porozuměla široká veřejnost, obvykle formou vlastních názorů a úvah. Už na vojně jsem si vyzkoušel hezkou řádku zbraní a vozidel, a od té doby v tom pokračuji.

Zobrazit další články