F-15EX Eagle II je prošpikován nejnovější technologií. Z 50 let starého stroje je znovu obávaný válečník

Americké letectvo ohlásilo nákup F-15 EX. Otázkou je, co starý stroj s novými technologiemi nabízí a zdali skutečně trumfne i nejmodernější konstrukce.

i Zdroj fotografie: Flickr
                   

Od chvíle, kdy americké letectvo obdrželo od společnosti Boeing první stíhací letoun F-15 Eagle, letos uplynulo 45 let. V polovině roku 2019 letectvo učinilo překvapivé oznámení o nákupu modernizované verze dvoumotorové stíhací legendy F-15EX Eagle II. Cíl je doplnit flotilu stíhaček F-22 a F-35.

Ve vzduchu již 50 let

Základní verze F-15 byla v té době více než 50 let stará konstrukce. Prototyp poprvé vzlétl v roce 1972. F-15EX je však úplně nový letoun, který pouze vypadá jako klasický F-15. „Vnitřnosti“ nového Eaglu patří k nejmodernějším ze všech nyní vyráběných bojových letounů. V roce 2019 letectvo stále disponovalo přibližně 240 stíhačkami F-15 C/D a více než 200 stíhacími bombardéry F-15E. Bylo zřejmé, že stroje před sebou nebudou mít dlouhou budoucnost.

F-15 C/D byly v průměru starší než 35 let a měly nalétáno ne méně než 8 000 hodin. USAF mělo zhruba 180 supermoderních F-22 a nakupovalo nové stealth stíhačky F-35 A tempem zhruba 50 kusů ročně. Kromě stárnoucích F-15 C však u jeho 55 stíhacích letek stále létalo na 900 starých F-16. Páteř bitevní letectva tvořilo necelých 300 ještě starších A-10.

iZdroj fotografie: Flickr

Letectvo potřebovalo nová letadla. A potřebovalo je rychle. Zejména letouny F-15 C/D začínaly být nákladné na údržbu. Kvůli zhoršujícímu se technickému stavu strojů neměl typ vydržet ve výzbroji do roku 2030, což by byla pro bojeschopnost USAF obrovská rána. To, co následovalo, se ukázalo jako z nouze ctnost. Letectvo navrhlo nakoupit 144 letounů F-15EX, které by nahradily nejstarší letouny F-15 C/D. Kongres schválil v obranném rozpočtu na rok 2020 osm letounů F-15EX za celkovou cenu kolem miliardy dolarů, včetně náhradních dílů.

Starý známý

Jeden kus F-15EX i F-35 vyjdou na zhruba stejno. Tedy na 80 milionů dolarů. F-15EX se však údajně snáze začlení do výzbroje. F-15EX je, podle USAF, v podstatě letounem ve výrobě a ve službě. Má až 70 % shodných dílů s letouny F-15 C a E, které jsou již dávno ve výzbroji USAF. Může používat téměř stejné pozemní vybavení a technické nástroje.

Hangáry, simulátory a další podpůrné vybavení je stejné a lze jej použít jak na staré F-15, tak na nejnovější EX. Podle tvrzení letectva i výrobce by při jednotkové ceně zhruba srovnatelné s cenou F-35 letka F-15 mohla přejít na F-15EX během několika týdnů. Naopak přeškolení pilotů, mechaniků, zavedení nového zařízení a vybavení na F-35 trvá mnoho měsíců a stálo miliony dolarů.

iZdroj fotografie: Flickr

Někteří generálové ve výslužbě měli proti nákupu F-15EX námitky. Především poukazovali na to, že Eagle II je stále stroj pocházející z 60. let minulého století a postrádá stealth prvky. Nemožnost použití „neviditelných technologií“ je problém, který Boeing nemůže vyřešit. Firma naopak zdůrazňuje, že pod skořápkou „starého dobrého“ F-15 je zcela nový letoun s novou výbavou a prošpikovaný nejnovější technologií, který je vyráběn pomocí nejnovějších průmyslových postupů a technologií.

Stroj plný superlativů

„Nejnovější F-15 se vůbec nepodobá tomu, co se používalo před 45 lety,“ zdůraznil viceprezident Boeingu pro programy F-15 Prat Kumar. „Upřímně řečeno, není to nic podobného tomu, co letectvo koupilo před 15 nebo 20 lety. F-15EX má nový systém řízení letu fly-by-wire a jeden z nejrychlejších a nejvýkonnějších počítačů pro mise na světě. Má vyspělý, plně digitální kokpit, jenž dokáže zobrazovat údaje způsobem, který je v bojových situacích snadno pochopitelný.

Má nejpokročilejší radar ze všech stíhacích letounů a nese více zbraní než kterýkoli jiný stíhací letoun. Drak letounu F-15EX je navenek shodný se staršími F-15, ale Boeing jej značně vylepšil a je z nových materiálů. Stroj se skládá ze 400 000 jednotlivých dílů pocházejících od 400 dodavatelů z celého světa. Před dvěma lety začal Boeing digitalizovat součástky, aby je bylo možné obrábět na počítačově řízených frézkách.

iZdroj fotografie: Flickr

Přesnost dílů vycházejících z CNC umožnila společnosti v plném rozsahu začít používat proces zvaný determinační montáž. Tudíž digitálně naprosto přesně vysoustružené otvory v dílech lze dokonale zarovnat se součástkami, aniž by byly namontovány za pomoci nástrojů a bylo s nimi manipulováno ručně. Zjednodušeně řečeno se F-15EX sestavuje podobně jako Lego. Díky této moderní technologii je letadlo cenově dostupnější a také má jednodušší servis a opravy.

Zdroj: NationalInterest

Diskuze Vstoupit do diskuze
52 lidí právě čte
Zobrazit další články