Ještě v průběhu letošního června by armáda Spojených států měla uzavřít kontrakt na stovky autonomních vozítek, robotických mul, které by měly pomáhat zejména pěším jednotkám při přesunech.
V loňském roce se půlročního testování v terénu poblíž vojenské základny ve Fork Polk a přilehlého výcvikového centra Joint Readiness zúčastnilo na 80 prototypů čtyř různých výrobců. Z nich americká armáda dodavatele nakonec vybere.
Vysoké nároky
A je třeba říci, že vojáci mají na autonomní vozítka vysoké nároky. Při testování musela vozítka uvést téměř půl tuny nákladu při překonání stokilometrové vzdálenosti ve třech dnech. Musela být také schopna generovat elektřinu, konkrétně 1 kilowatt při pohybu a 3 kilowaty v případě, že se vozítko nehýbe, aby si z nich vojáci mohli dobíjet baterie dalších zařízení a nástrojů. Podle podplukovníka Jonathana Bodenhamera, který je produktovým manažerem oddílu velkých autonomních pozemních systémů, se některým vozítkům podařilo výše uvedené nároky splnit a armáda teď zpracovává a analyzuje hlášení jednotek, které jednotlivé typy vozidel testovaly.
Úpravy na přání frontových jednotek
Nároky kladené na vozítka se postupem času měnily, a to i na základě zpětné vazby od vojáků, kteří je testovali. Kromě požadavků na vyšší modularitu a několik drobných ergonomických úprav se zkušenosti vojáků promítly zejména na požadavcích na tyto aspekty:
- Zvýšení nosnosti a mobility v obtížném terénu
- Implementaci nových automatických ústupových strategií
- Snížení hlučnosti
Přes 600 vozítek do čtyř let
Půjde-li vše podle plánu, americká armáda nakoupí celkem 624 vozítek, která budou postupně dodávána. Poslední z nich armáda obdrží v polovině fiskálního roku 2024. Do ostrých misí by se autonomní vozítka poprvé měla zapojit v polovině příštího finálního roku. Využitelná by měla být prakticky v jakémkoli terénu a na jakémkoli území.