NÁZOR: Ztráty na životech nepochází vždy jenom z bojů, také ukrajinské letectvo je má i při běžném cvičení. Pilot přezdívaný „Juice“ byl přitom jednou z tváří odporu proti Rusku.
Většina vojenských odborníků předpokládala, že po začátku ruské invaze na Ukrajinu padne ukrajinské letectvo během několika dní. Napadená země se ale dokázala velmi úspěšně bránit, a ačkoliv zaznamenala i vysoké ztráty, její nepříliš početné letectvo přežilo. Citelné ztráty však mohou být nejenom z bojů, o čemž svědčí i smrt legendárního pilota známého i z médií pod přezdívkou „Juice“. Ten přišel o život s ještě s dvěma kolegy při srážce dvou letounů Aero L-39 Albatros z československého (a dnes českého) Aero Vodochody.
Ukrajinksý Juice lobboval za F-16
Důvody smrti legendárního pilota, vlastním jménem byl Andrij Pilščykov, nejsou známé. Ukrajinské úřady srážku dvou cvičných strojů vyšetřují, ale je jasné, že ukrajinské letectvo přišlo o jednu z nejvýraznějších tváří války. Juice byl například jedním ze dvou pilotů vyslaných již v létě 2022 do Spojených států, kde pro členy amerického Kongresu i v Pentagonu obhajoval žádost Ukrajiny o dodávku letadel General Dynamics F-16 Fighting Falcon.
A tragic loss. On August 25th, two L-39 military jets collided over the Zhytomyr region. Three pilots of the Ukrainian Air Force lost their lives. One of them was Major Andrii Pilshchykov, a 2nd Class pilot and a recipient of the Order of Courage, 3rd Class, known by the callsign… pic.twitter.com/Oa8cHUX1D8
— Defense of Ukraine (@DefenceU) August 26, 2023
Juice byl známý také jako pilot často poskytující rozhovory zahraničním médiím. Již v prvních dnech války popisoval, jak se dostával na základnu, když začaly dopadat bomby a rakety. On sám přitom pilotoval letadlo Mikojan-Gurevič MiG-29 Fulcrum. V médiích popisoval například boje s ruskými letouny, oproti nimž jsou ty ukrajinské zastaralé, nebo nasazení amerických protiradarových střel AGM-88 HARM, stejně jako incidenty se sebevražednými drony, které byly vypouštěny na ukrajinská města, potažmo proti civilním cílům včetně nemocnic.
L-39 neměla Ukrajina vůbec málo
Zajímavostí je na smrti ukrajinské legendy, že zahynula na palubě československého cvičného letounu Aero L-39 Albatros. Na začátku války jich mělo „žlutomodré“ letectvo až 47, ale některé kusy byly ještě na zemi zničeny ruskými útoky. Ačkoliv je možné Albatrosy i vyzbrojit do podoby lehkých bitevníků, není zatím známo, že by je Ukrajina tímto způsobem používala, i když zrovna Juicovi se měla stát osudná právě mise bojová. Obecně jsou ale takové akce vzhledem k protivzdušné obraně Ruska riskantní, piloti tak na letounech hlavně cvičí.
L-39 Albatros je ve světě poměrně rozšířený, vyroben byl v počtu kolem 2 900 kusů a používala ho hlavně letectva sovětských spojenců, i když se dostal i do dalších zemí. Jde přitom o dvoumístná podzvuková letadla, a jelikož zemřeli vedle Juice ještě další dva lidé, seděl v jednom z letounů pilot sám. Je možné, že se ukrajinské letectvo snaží vzhledem k chystaným dodávkám letounů F-16 na Ukrajinu navýšit počet pilotů s nějakou (alespoň základní) úrovní výcviku, aby jim přeškolení na nové stroje trvalo co nejkratší dobu.