NÁZOR: Někteří fanoušci letectví udělají téměř cokoliv, aby se mohli nechat „ofouknout“. Při svém nadšení z F-35 mohou riskovat život, ale ani to jim nevadí.
Mnozí fanoušci se chtějí dostat k vojenským letadlům co nejblíže, což není zrovna jednoduché. Šance se může naskytnout při různých exhibicích, ale ani na těch nenechávají běžného člověka, aby se dotýkal vystavených exponátů. Jednou z taktik, jak letadlo „pocítit“, je číhat na něj u letiště, z nějž startuje. Pokud jsou příhodné podmínky, může bojový letoun jako Lockheed Martin F-35A Lightning II prosvištět jen pár metrů nad hlavou.
Vidět letoun těsně nad hlavou chce i štěstí
Najít vhodné místo pro blízké pozorování vojenských letounů není jednoduché – základem je pochopitelně vědět, kde budou letouny v inkriminovanou dobu létat, ale záleží také na pilotovi, zda dá fanouškům zakusit, pro co přišli. Doslova štěstí měl přitom fotograf Andrew King na mezinárodním letišti King County International Airport jižně od amerického Seattlu ve státě Washington. Počíhal si tam na letoun F-35 pilotovaný demonstrační pilotkou Kristin „Beo“ Wolf, která zrovna mířila na vystoupení v rámci Seafair Air Show.
Jak ukazují záběry pod článkem, pilotka se rozhodla příznivce Lockheed Martin F-35A Lightning II nezklamat a dopřála mu malou show. Start provedla tak, že doslova prosvištěla nad stromy, které lemují ohraj letiště, a několika nadšencům tak poskytla nevšední zážitek a příležitost pro vynikající záběry. Silný motor bojového letounu navíc s přihlížejícími vyloženě zacloumal – stačilo málo, a kdo se pevně nedržel, mohl se kutálet. Značně přitom ohnul okolní stromy, přičemž všude létalo za silného hukotu listí a neupevněné lehčí předměty.
Síla motoru člověka i odhodí
Chodit se vystavovat síle letadel není zase tak výjimečné a vojenský personál si je nebezpečí vědom, i když i vojáky a námořníky může proud ze silného leteckého motoru odhodit. Třeba na pláži Maho na karibském ostrově St. Marten pak začíná přistávací dráha hned u moře, a nejen fanoušci letectví se tam úmyslně nechávají ofouknout motory startujících nebo přistávajících dopravních letadel. Na místě jsou sice varovné nápisy, ale někteří se klidně nechají proudem z motorů odhodit, což nemusí skončit dobře; ale je to zážitek.
Síla motorů dopravního letadla je samozřejmě větší než u jednomotorové a mnohem lehčí F-35, i když její motor jí zase umožňuje dosahovat rychlosti až Mach 1,6. Takový agregát s označením F135-PW-100 má přitom hmotnost 1,7 tuny a je 5,59 m dlouhý. V případě použití přídavného spalování může dosáhnout tahu až 191 kN a vzduch při vstupu do turbíny teploty až 1 980 °C.
As low and as fast as you can get without blowing out windows! 🔥
📹: aircraft_static_and_moving pic.twitter.com/vKI2rnrcsf
— Aviation (@webflite) August 31, 2023