DARPA navrhuje loď, která bude plně automatizovaná a bez lidské posádky. V čem budou spočívat její největší výhody?

V budoucnu by se podle odhadů mohly vyrábět autonomní lodě, které nebudou mít na svých palubách posádku. Budou však účinnější a přesnější.

i Zdroj fotografie: Americké námořnictvo / Creative Commons / Public Domain
                   

Podle nejnovějších odhadů by se do budoucna mohly navrhovat a vyrábět lodě pro námořnictvo, které budou plně automatizované, a nebude na nich potřeba lidská posádka. Tyto informace zveřejnila výzkumná agentura Pentagonu DARPA, která chce navrhnout loď úplně od začátku, která bude schopna provozu bez jakékoliv lidské činnosti. Projekt nese název No Manning Required Ship (NOMARS) a jeho cílem je vytvoření nové plně automatizované lodi pro námořnictvo.

Loď bez členů posádky přinese spoustu výhod

Nový program NOMARS by podle oficiálních informací měl ve svém plánu lodi vynechat stovky námořníků. Tento krok přinese spoustu výhod. Konstrukce bude jednodušší, nebudou žádné náklady na provoz pracovníků, všechno bude spolehlivější a loď sama o sobě bude odolnější vůči vlivům moře a oceánů. Velkou výhodou také je, že v případě, kdy nejsou na lodi žádní pasažéři ani členové posádky, nemusí konstrukce splňovat žádná speciální bezpečnostní opatření.

iZdroj fotografie: Americké námořnictvo / Creative Commons / Public Domain

Lodě bez posádky musí být dokonale propracované

U lodě bez posádky je důležité nejprve dokonale vyřešit všechny potřebné náležitosti. Zbraně, navigace, senzory, elektrické systémy a další technologie je nutné vyrobit tak, aby dokázaly pracovat na moři sami bez pomoci posádky. To samé platí pro jejich opravu v případě poruchy, protože poblíž nebude nikdo, kdo by je uvedl zpět do provozu.

Místo pro námořníky zaberou dodatečné zbraně

Projektovaná loď by měla být daleko účinnější v porovnání s běžnou lodí zahrnující členy posádky. Na její palubu se totiž vleze více zbraní a technologií potřebných k boji nebo jiným zvoleným činnostem. To by způsobovalo, že bude mít loď výrazně větší sílu, než papírově podobný protivník s posádkou. U počítačově řízené technologie se také předpokládá spolehlivější a přesnější provoz.

V roce 2016 proběhl první test autonomní lodi

První test podobné lodi se uskutečnil již v roce 2016, kdy vyplula Sea Hunter, experimentální robotická loď o velikosti jachty, která je určená k detekci a sledování ponorek prostřednictvím autonomní technologie. Loď má posádkám ušetřit dlouhé hodiny, nebo až dny únavného hledání cílů.

Zdroj: Nationalinterest

Diskuze Vstoupit do diskuze
128 lidí právě čte
Zobrazit další články