V Evropě už není mnoho míst, kde by se ženisté museli potýkat s minovými poli a obdobnými nástrahami. Nebezpečí stále ještě hrozí v některých částech Balkánského poloostrova coby pozůstatek místních konfliktů a podle některých mezinárodních pozorovatelů také nově na sporných územích Ukrajiny.
Ale v Afghánistánu, Iráku i dalších oblastech, kde zasahují vojska zemí NATO, jsou zakopané protipěchotní i protitankové miny stále ještě běžné. Právě k jejich odstraňování jsou určena vozidla, jako je Božena 5.
Na dálkové ovládání
Zásadní výhodou systému Božena 5 je samozřejmě skutečnost, že je na dálkové ovládání. I pokud vozidlo narazí na nálož, která jej dokáže vážně poškodit, nemůže dojít na ztrátách na životech. Božena 5 dokáže pracovat prakticky celý den, s objemem nádrže 270 litrů a výdrží baterie 11 hodin může být nasazena od východu do západu slunce. Tady jsou její základní charakteristiky:
- Hmotnost stroje včetně cepového odminovače: 12 020 kg
- Šířka odminovaného pásu: 2 655 mm
- Pracovní rychlost: 4-9 km/h
- Garantovaná odolnost proti výbuchu: 9 kg TNT
Vyrobeno pod Tatrami s motorem Tatra
Božena 5 je slovenský výrobek, stojí za ní firma WAY Industries z Krupiny, která ji na trh uvedla v roce 2005. Stroj je poháněn slabším motorem T3C-928-81 z automobilky Tatra, ale výkon motoru a maximální rychlost pochopitelně nejsou hlavními devízami tohoto stroje. Naopak nižší spotřeba slabšího motoru je výhodou, kterou ocení zásobovači.
Ze Slovenska až na konec světa
Kromě slovenské armády, která má k dispozici celkem čtyři vozidla Božena 5, a české se třemi vozy, se firmě WAY Industries dařilo i na světových trzích. V současnosti je ve výzbroji zhruba desítky armád přes padesát Božen 5, další využívají nevládní neziskové organizace, které se snaží zlikvidovat pozůstatky minových polí v Angole a Ázerbájdžánu. Podle posledních informací by měla být alespoň jedna Božena 5 na každém kontinentu s výjimkou Antarktidy.