Letadlo amerických prezidentů je jedním ze symbolů Spojených států. Co se skrývá v nenápadném letadle a jaká je jeho historie?
Air Force One je od konce 80. let minulého století dopravním letadlem amerických prezidentů a jedním ze symbolů jejich moci. Jeho bílo-modro-zlatá barva je známá po celém světě a označuje přílet nebo odlet jedné z nejmocnějších osobností planety. Vzhledem k tak důležité a jedinečné úloze je přirozené, že letadlo je nabité spoustou zajímavostí a má fascinující historii. Zde je několik faktů o pýše Spojených států.
Legendární barva Air Force One je dědictvím po prezidentu Kennedym
Světle modrá barva exteriéru, modř drozdích vajíček, která v současnosti zdobí nejnovější letoun Air Force One, byla nápadem první dámy Jackie Kennedyové a průmyslového designéra Kena Walshe. Jackie Kennedyová pracovala na barevném řešení interiéru letadla a světle modrá barva, která nyní letadlo zdobí, ji okamžitě zaujala. Jackie Kennedyová měla pocit, že je to nenápadná, a zároveň nezapomenutelná, a prezident Kennedy souhlasil.
Bohužel na palubě stejného stroje, Boeing VC-137 C Stratoliner SAM 26000, bylo roku 1963 odvezeno tělo jejího muže z Dallasu do Washingtonu. Během stejného letu složil prezidentský slib Lyndon B. Johnson. Ten byl také nejvíce létající prezident. O svého texaského domu měl dokonce vlastní runway, kde Air Force One přistávalo. Dnes si tento legendární stroj, ve kterém například prezident Richard Nixon jako první prezident USA v roce 1972 navštívil Čínu, lze prohlédnout v muzeu USAF v Daytonu.
Air Force One je upravený civilní letoun
Dnešní Air Force One, technicky označený jako VC-25; je silně upravená verze známého a populárního osobního letadla Boeing 747. V současné době existují pouze dvě taková letadla a obě mohou sloužit jako Air Force One. Oba stroje jsou naprosto identické a lze je odlišit a identifikovat jen podle čísel na zadních řídících plochách, která jsou 28000 a 29000. Oproti civilní verzi je však stroj značně upraven.
Interiér letadla je přizpůsoben potřebám vrchního velitele. VC-25 má i méně viditelné úpravy pro svojí důležitou roli. Jednou z takových úprav je přidání možnosti doplňování paliva za letu, což Air Force One fakticky umožňuje neomezenou dobu pobytu ve vzduchu nebo speciální a přísně tajné systémy obrany. I když letoun má tuto „nadstandardní výbavu“, nikdy ji při přepravě prezidenta naštěstí nebylo potřeba použít.
Prezident na terminálu nikdy nevystupuje a letá rychle
Další ze zvláštností Air Force One, je to, že nepřistává u letištních terminálů. Děje se tak z bezpečnostních důvodů. Je nutné v případě potřeby rychle vzlétnout. Manévrování tak velkého letadla do letištního terminálu a z něj je náročné a v případě nouze by mohlo stát prezidenta drahocenný čas nebo dokonce život. Air Force One má vlastní vestavěné schody, takže se nemusí spoléhat na cizí vybavení.
Přestože musí převážet prezidentův doprovod a veškeré související vybavení, aby mohl sloužit jako prezidentův VIP dopravní prostředek, není Air Force One žádná pomalé neohrabané linkové letadlo. Dokáže letět rychlostí přes 1014 kilometrů v hodině, což je rychleji než standardní civilní verze 747, která letí maximálně rychlostí kolem 952 kilometrů v hodině.
Veškerá elektronika na palubě Air Force One je chráněna proti útokům
Jak se dá očekávat, Air Force One má na palubě obrovské množství elektroniky, a může z něj být vedena nejen normální komunikace, ale dokonce z něj může být řízen chod USA či dokonce nukleární válka! Za normálních okolností a ve standardních strojích je technika na palubě ve vzduchu zranitelná vůči vnějším útokům. Ale elektronika instalovaná v Air Force One je chráněna jak proti hackerským útokům, tak dokonce i proti elektromagnetickým pulzům.
Pro případ fyzických útoků může letadlo vystřelovat falešné cíle a světlice a zapnout rušičky, které zmatou protiletadlové systémy případného útočníka. Navíc jsou jeho okna neprůstřelná. Kromě toho letoun nese utajovaný typ „pokročilého zabezpečeného komunikačního vybavení“. Bílý dům zaručuje, že Air Force One má na palubě vše, co prezident potřebuje k řešení krizových situací během letu.
Air Force One není jediné letadlo
Pravděpodobně nejrozšířenější mýtus a tradovaný omyl se týká názvu „Air Force One“. Ten ve skutečnosti vůbec není názvem letadla! Obvykle se tento název používá pro jeden ze dvou prezidentských letounů Boeing VC-25, ale ve skutečnosti je to volací znak pro jakýkoli letoun Letectva Spojených států (USAF), který přepravuje prezidenta. Pokud prezident letí civilním letadlem, má volací znak „Executive One“.
Letadla určená jako prezidentské dopravní letouny před VC-25 a všechna v budoucnu dostávají při přepravě prezidenta stejné označení Air Force One. Přesto jsou dva současné letouny VC-25 označovány jako Air Force One, i když prezident není na palubě. Letadla se totiž stala jedním ze symbolů moci prezidentů USA, a proto se prosadila tato tradice.
Prezident a viceprezident nikdy nelétají na palubě stejného letadla
Z bezpečnostních důvodů je zakázáno, aby prezident a viceprezident letěli ve stejnou dobu ve stejném letadle. Místo toho viceprezident létá v letadle Air Force Two, kterým se dnes obvykle označuje Boeing C-32. Pokud dojde k nějaké krizové situaci, viceprezidentský speciál většinou letí na jinou stranu, než stroj s prezidentem na palubě. Tím se má eliminovat nebezpečí ztráty vedení země.
K zákazu letu prezidentského týmu na palubě jednoho stroje jsou dobré důvody, jak dokazují dva incidenty z minulých let. Tehdejší viceprezident Joe Biden byl na palubě Air Force Two v roce 2012, kdy byl speciál nucen přistát po nárazu do hejna ptáků. Ke stejnému incidentu došlo v roce 2020, kdy byl na palubě Mike Pence. Kdyby některý z těchto případů skončil havárií s prezidentem a viceprezidentem na palubě, byly by ztraceny hned dvě nejmocnější politické osobnosti Spojených států.
Air Force One jako létající luxusní hotel
Air Force One má posádku 26 osob a je vybaven pro přepravu 76 cestujících včetně prezidenta. Pro uspokojení všech jeho potřeb se na třech podlažích letadla nachází kancelář, koupelna, ložnice, 85 telefonů a konferenční místnost, která slouží jako létající Oválná pracovna.
Pro případ zdravotních problémů nebo naléhavých situací má Air Force One vlastní lékařskou místnost, operační sál a lékaře, který je přítomen v letadle při každém letu. Aby se Air Force One postaral o hladové krky cestujících na palubě letadla, má dvě kuchyně, které svojí kapacitou dokáží nasytit až 100 lidí najednou a připravit až 2 000 jídel během jednoho letu.