Nákup 52 francouzských samohybných houfnic Caesar je pro Armádu České republiky jednou ze zásadních modernizačních akvizic.
Ministerstvo obrany oslovilo s poptávkou napřímo francouzskou státní společnost Nexter S.A. Jednání české a francouzské strany provázely neshody ohledně ceny. Nejnovější francouzská nabídka byla totiž vyšší, než Ministerstvo obrany původně očekávalo. Podílely se na tom zvyšující se ceny energií a řady dalších vstupů. Odlišný pohled ale panuje i na další podmínky obchodu, nejvýraznější je to u otázky dodávek munice.
Zakázka počítá s významným zapojením českého průmyslu
Jednou z podmínek zakázky bylo od začátku 40 % zapojení domácího obranného průmyslu. Toho bude dosaženo tím, že houfnice budou využívat podvozky společnosti Tatra a také pancéřované kabiny značky Tatra Defence Vehicle. Pro český průmysl je to samozřejmě pozitivní. Ekonomická stránka věci však není tím nejdůležitějším.
V jednání o zakázce hraje významnou roli otázka dodávek munice, jejíž význam je vpravdě strategický. Právě otázka munice stála za samotným rozhodnutím pořídit pro armádu zcela nové samohybné houfnice namísto modernizace těch stávajících, tj. houfnic vz.77 DANA. Ty totiž využívají 152 mm munici, zatímco standardem NATO se stala 155 mm munice. Přezbrojení má proto širší strategický rozměr.
Nákup nových houfnic a zajištění kompatibility s aliančními standardy
Dodavatel systému Caesar, společnost Nexter S.A., předpokládala, že munici bude české armádě dodávat sama, prostřednictvím svého závodu Nexter Munitions. Protože ale český průmysl munici vyrobit umí, z pohledu České republiky je zásadní, aby se u nás skutečně vyráběla. Případná na jediném zahraničním dodavateli – byť ze spojenecké země – je ze strategického hlediska nepřijatelná.
Plně pochopitelným francouzským zájmem je potom zajištění toho, aby v České republice vyráběná munice nekonkurovala té francouzské na světovém trhu. Houfnice Caesar jsou totiž také ve výzbroji armád Thajska, Indonésie, Saúdské Arábie, Libanonu, Dánska a Maroka. V následujícím období je proto třeba kontrakt dořešit tak, aby byla spokojenost na obou stranách.