Slavný bombardér Lucky Lady II jako první obletěl Zemi bez mezipřistání. Dotankoval během letu

V letech po druhé světové válce nebylo jednoduché doručovat bomby na velmi extrémní vzdálenosti a raketové technologie nebyly ještě tak vyspělé.

i Zdroj fotografie: U.S. Air Force / Public Domain
                   

Jakkoli se za druhé světové války ukázalo být strategické letectvo s dlouhým doletem účinné, přesto stále trpělo jedním velkým problémem. Pokud tehdejší letouny měly nést náklad bomb, bylo v podstatě nemožné, aby mohly létat na extrémní vzdálenosti. Hlavním milníkem bylo, aby nějaký z letounů bez přistání obletěl celý svět. To se nakonec povedlo bombardéru B-50 Superfortress pojmenovaném Lucky Lady II.

Modernizovaný slavný letoun B-29

Bombardéry B-50 byly vlastně upravené verze známého bombardovacího letounu B-29. Dostaly silnější motory a byly modernizovány o další prvky. Měly veliký dolet, bez nákladu bomb téměř 12 500 kilometrů. Ale ani to samozřejmě nestačilo na to, aby mohly obletět celou zemi. Proto musela být Lucky Lady II dostatečně upravena. Místo bomb ve své pumovnici vezla další nádrže na letecké palivo, aby se její dolet prodloužil.

iZdroj fotografie: U.S. Air Force / Public Domain

Cestovní rychlost B-50 byla necelých 400 kilometrů v hodině. Pro srovnání to je asi méně než polovina rychlosti, jakou dnes létají velká dopravní letadla. Bylo proto jasné, že let potrvá velmi dlouhou dobu. Uvnitř proto byly dvě posádky, každá se třemi piloty. Ty se měly v obsluze stroje střídat po čtyřech až šesti hodinách, zatímco druhá posádka odpočívala. Velitelem stroje se stal kapitán James Gallagher.

Vše umožnilo tankování za letu

Lucky Lady II se na svoji cestu vydala 26. února 1949 po poledni. Odstartovala z letiště Carswell v Texasu a vydala se směrem nad Atlantický oceán. I když měla v pumovnici přídavnou nádrž, neznamenalo to, že má dost paliva na celý let. Bylo nutné ji opakovaně dotankovat za pomoci speciálně upravených bombardérů B-29. Dnes se jedná o běžný manévr, ale krátce po druhé světové válce šlo o žhavou novinku. Letadlo nakonec doplnilo palivo opakovaně nad Azory, Saúdskou Arábií, Filipínami a Havají.

iZdroj fotografie: U.S. Air Force / Public Domain

Na letecké základně Carswell Lucky Lady II dosedla 2. března v 10:22. Její úspěšný let trval 94 hodin a jednu minutu. Letadlo během něho urazilo 37 742 kilometrů. Pohybovalo se ve výšce od tří tisíc do 6 100 metrů nad mořem. Jeho průměrná rychlost byla 401 kilometrů v hodině. Při přistání na posádku čekalo mnoho vysokých velitelů. Za průlomový let letci dostali vyznamenání. Prokázali, že doplňování paliva za letu je funkční a může znamenat možnost bombardovat cíle po celém světě.

iZdroj fotografie: Stefan Semerdjiev / Public Domain

Letadel Lucky Lady bylo více. Lucky Lady I byl jeden z bombardérů B-29, které se pokoušely obletět svět, ale s mezipřistáními. Povedlo se mu to již v roce 1948. Lucky Lady III byl bombardér B-52. Ten se na cestu kolem světa vydal v roce 1957. Měl proudové motory a byl tedy značně rychlejší. O osm let po letu Lucky Lady II zvládl cestu kolem světa dlouhou 39 147 kilometrů za 45 hodin a 19 minut. Letěl průměrnou rychlostí 863 kilometrů v hodině.

Jak průlomová podle vás byla technologie tankování paliva za letu?

Zdroj: Wearethemighty

Diskuze Vstoupit do diskuze
91 lidí právě čte
Zobrazit další články