Armáda je tradičně nositelem pokroku. Války totiž většinou vyhrává ten, kdo má v arzenálu modernější zbraně a lepší strategii. Ne vždycky jde ovšem pokrok správným směrem. Občas se objeví pěkný zmetek.
Už od počátků aeronautiky se lidé pokoušeli do nebes poslat mnoho nesmyslných strojů. Ať už jde o letadla poháněná lidskými svaly, všemožné pokusy se vzducholoďmi a balony naplněnými výbušnými plyny nebo další pochybné ideje. Za některými bláznivými letadly ale stojí vojenští inženýři. Ta většinou spatřila světa jen jako prototyp. A ne všechny prototypy se zachovaly vcelku.
Osudové konstrukční chyby
Letadlu včasného varování a kontroly British Aerospace Nimrod AEW3 přezdívali jeho piloti Frankenstein. Tenhle stroj totiž vypadá, jako kdyby byl sešitý nejméně ze dvou jiných letounů. A navíc mu za ocasem roste ošklivý nádor. Atypický vzhled ale není důvodem neúspěchu Nimrodu AEW3. Hlavním problémem stroje byl špatný radar a počítačové systémy. V důsledku několika konstrukčních chyb a nedostatečného vývoje byl tak letoun prakticky nepoužitelný.
Podobně je na tom i americký Lockheed YF-12. Také ten vypadá nezvykle, ale v dobrém slova smyslu. Vizuálně připomíná spíše balistickou raketu než letadlo. Největší záchytní stíhací letoun všech dob sice na začátku šedesátých let stanovil rychlostní rekord, když dokázal překročit cestovní rychlost 3 660 km/h, ale řada chyb a technických nedostatků zamezila jeho zařazení do amerického letectva.
Malé, ale nepovedené
Že se jedná o malý letoun je u stroje Short SC.1 patrné už z názvu. Experimentální letadlo se schopností kolmého startu může připomínat čmeláka. Jednomístný letoun měl sloužit na letadlových lodích, ale neosvědčil se. Na druhou stranu se ze svých chyb dokázali Britové rychle ponaučit, a tak na principu stroje Short SC.1 vznikl o poznání úspěšnější Hawker Siddeley Harrier, který nakonec sloužil téměř padesát let, než byl v roce 2006 vyřazen.
Nejmenším strojem z našeho seznamu je závodní speciál Bugatti Model 100. Tohle letadélko bylo zkonstruováno v předvečer druhé světové války, kdy byla celá Francie poblázněna elegancí a rychlostí. Chvilku hrozilo, že by se tento model dostal do výzbroje italské nebo německé armády, ale nakonec zůstalo jen u plánů. Model 100 se tak do vzduchu nakonec nikdy nepodíval. Momentálně je k vidění v leteckém muzeu ve Francii.