Už téměř dva roky nás sužuje Covid-19, trpíme pod nátlakem různých opatření, a proto se armáda ČR rozhodla, že pomůže hygienickým stanicím, odběrovým místům a jiným zařízením.
Do boje proti onemocnění Covid-19 bylo nasazeno již 236 vojáků z povolání, kteří se snaží ze všech svých sil pomáhat v 58 zařízeních po České republice a asistují vytíženému zdravotnickému personálu se zvládáním náporu nakažených v nemocnicích. Vojáci byli povoláni k výpomoci do nemocnic a jiných sociálních zařízeních, kde se pacientům snaží pomáhat s polohováním, s osobní hygienou a dalšími věcmi.
S minulou vlnou Covidu nastoupil také stres
Generál Václav Vlček sdělil, že systém je nastavený již z přechozí vlny. Když nemocnice svůj stav vyhodnotí jako nezvládnutelný, obrátí se na krizový štáb kraje, ve kterém se zařízení nachází a ten stav vyhodnotí a rozhodne. Pokud kraj není schopen nemocnici pomoci, obrátí se na armádu České republiky.
Než se počet nakažených vyšplhal na 20 tisíc, Armáda byla připravena. Zajišťovali vše potřebné dopředu, aby byli připraveni na nejhorší a mohli se utkat s nemocí tváří v tvář. Ještě předtím se snažili zajistit pomoc i u svých blízkých kolegů u pozemních, vzdušných sil i u vojenské policie.
Pomáhat můžou jen očkování vojáci
Armáda do nemocnic a sociálních zařízení nasazuje na výpomoc pouze očkované a otestované vojáky, kteří neměli plánovaný výcvik. A vojáci, kteří se připravují na operace v zahraničí, protože jsou v systémech jako je NATO nebo EU, pokračují ve výcviku a výpomoc v sociálních zařízeních nebo v nemocnicích se jich netýká.
Kromě výpomoci v nemocnicích a sociálních zařízeních armáda opět zprovoznila call centra, která se nachází v Táboře, Lipníku, Praze a Opavě. Denně mívají až 700 hovorů. Bylo zde nasazeno dalších 85 vojáku z 53. pluku a ti se zde snaží pomáhat hygieně v trasování nakažených lidí.
Call centra se nezastaví ještě na dlouhou dobu
Jak už je známo, call centra v Opavě a Táboře zastupuje 53. pluk průzkumu a elektronického boje. Na dvou směnách sedm dní v týdnu se vystřídá až šedesát vojáků z opavské posádky. Toto prohlásil major Vít Knapek, který je náčelníkem oddělení komunikačních a informačních systémů opavského pluku a momentálně i vedoucí call centra v Opavě
Od začátku až do dnes vojáci vyřídili více, než šestnáct tisíc hovorů. Už z minulosti má podle Knapka většina vojáků zkušenosti s prací operátora, protože vypomáhali v call centrech i při minulé vlně Covidu. Jeden z operátorů call centra z 53. pluku také prozradil „Už to trvá poměrně dlouhou dobu a lidé jsou pochopitelně unaveni, snažíme se zachovávat nejen profesionálním, ale i lidským přístupem.“
A jak nahlížíte na dobré skutky armády České republiky Vy?