Za poslední tři roky je to potřetí, co byly americké vzdušné síly nuceny zakázat let bombardéru B-1B Lancer. Tentokrát kvůli problému s palivovým systémem.
Nařízení o zákazu letu z bezpečnostních důvodů nařídil generál Tim Ray. Učinil tak poté, co byl 8. dubna po přistání na letecké základně Ellsworth, zjištěn únik paliva. Bezprostředně po zjištění úniku byla provedena klasická technická kontrola, nicméně se zjistilo, že je nutné kontrolu provést znovu a důkladněji. Proto se generál rozhodl pro preventivní zákaz letu všech bombardérů tohoto typu až do vyřešení celého problému.
Zajištění bezpečného letu
Všechny bombardéry typu B-1B Lancer se navrátí do letuschopného stavu ihned, jakmile bude rozhodnuto o jejich bezpečnosti. Termín bohužel není nikdo schopen určit vzhledem k tomu, že je potřeba zkontrolovat všech 57 letounů. Kontrolovat se bude zejména palivová pumpa a palivový filtr, a to za pomocí rentgenového záření a modrého světla. Pokud bude palivová jednotka po otestování shledána bez závad, bude po opětovném složení namontována zpět do letounu.
Podle mluvčího amerického letectva nebude mít dočasné vyřazení letounů dopad na plnění úkolů a letouny jsou v případě potřeby připraveny vzlétnout. V současné době americké letectvo pracuje na snížení počtů bombardérů typu B-1 na celkový počet 45. Vyřazených 17 bombardérů bude posléze umístěno do muzeí, nebo budou vyčleněny jako testovací. Celá letka bombardéru by měla být kompletně vyřazena do roku 2036.
Využití během válečných konfliktů
Bombardéry B-1 Lancer byly v posledních deseti letech – jako jediný americký nadzvukový bombardér – hojně využívány jednotkami působícími na středním východě. Díky tomuto častějšímu nasazení se letouny opotřebovaly rychleji, než se čekalo. Jedno z letadel mezi lety 2013 až 2016 nalétalo 46 889 letových hodin (toto neuvěřitelné číslo je navíc uváděno bez pravidelných letů do Evropy a Pacifické oblasti, které nejsou v letových hodinách zahrnuty).
Ze středního východu byly letouny staženy zpět na americkou půdu začátkem roku 2016. Nicméně o dva roky později – v roce 2018, se na střední východ opět vrátily. V roce 2018 nicméně došlo u Lancerů k prvnímu zákazu letu, a to z důvodu problému s vystřelovacími sedadly. O rok později, v březnu 2019, generál Tim Ray nařídil další zákaz letu – tentokrát kvůli špatně nainstalovanému brzdícímu padáku ve vystřelovacím sedadle. Současný zákaz letu z bezpečnostních důvodů kvůli úniku paliva je tak třetím za poslední tři roky.