Dostatečný obsah paliva v nádrži běžného i vojenského letounu je nezbytným předpokladem správného a dlouhotrvajícího provozu. Manévr umožňující tankování za letu je poměrně složitý, jelikož vyžaduje přesné propojení nádrže letounu a tankeru teleskopickým zařízením.
Čeští piloti patřící mezi letku taktického letectva v Čáslavi se začátkem listopadu zúčastnili mezinárodního cvičení AAR (Air-to-Air Refueling) Conversion Training 2020, které proběhlo v Švédsku a během něhož si prohloubili nejen teoretické, ale i praktické dovednosti v této oblasti.
Jak funguje tankování za letu
Při tankování za letu je nutné dosáhnout vysoké přesnosti stanoveného postupu tak, aby nedošlo k úniku paliva mimo tankovací zařízení. Napojení letounu a tankeru probíhá při velmi vysoké rychlosti obou (přibližně 500 km/h) a propojovací koš má relativně malé rozměry. Takto tomu je u systému, který se používá ve Švédsku a je standardizován pro evropské území. Jiné typy systémů jsou založeny především na odlišném postavení tankeru a letounu, případně zachytávání čerpací hadice.
Proč je nutné pravidelné proškolování
Schopnost tankování za letu u vojenského letectva je nezbytnou podmínkou pro vstup do NATO a provádění mezinárodních operací. Školení se provádí pravidelně s cílem udržitelnosti znalostí, jejich prohlubování, a také aktualizaci o nové systémy a technologie. Vzhledem k rizikům, která tato operace přináší, je v rámci školení řešeno tankování nad různými terény, především nad pevninou a nad vodními plochami. Tankování nad pevninou vyžaduje totiž jiné vybavení – pokud dojde k poruše či nečekaným komplikacím při tankování nad jezerem či mořem, je pilot nucen evakuovat stroj do studené vody, kde mu hrozí sekundární zdravotní problémy. Z tohoto důvodu jsou pro takovéto případy piloti opatřeni speciálním oděvem.