Japonsko se definitivně rozhodlo upravit své obří vrtulníkové torpédoborce Izumo. Budou z nich letadlové lodě

Zákony Japonska zakazují budovat síly, které by mohly sloužit jako útočné. Jde o důsledek druhé světové války. Pohled Japonců se ale v posledních letech mění.

i Zdroj fotografie: JMSDF / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Zvláště s ohledem na vojensky stále posilující Čínu a zvyšující se aktivity jejího námořnictva a ve světle sporů, které vede Japonsko při potvrzování své suverenity nad ostrovy Senkaku s Čínou, jež si ji také nárokuje, se japonské námořnictvo rozhodlo umístit na svá plavidla poprvé od konce druhé světové války útočná bojová letadla. Bude tak provozovat hned dvě letadlové lodě. Nepostavilo ale žádné nové plavidlo, jen upraví dvě lodi třídy Izumo, na kterých budou umístěny stíhačky F-35B.

Lodě jako letadlové vždy vypadaly

Dvojice lodí třídy Izumo, dnes dvou největších plavidel japonského námořnictva, nikdy nebyla nazývána letadlovými loděmi, ačkoli vizuálně tak vypadají. Japonsko je oficiálně klasifikovalo jako vrtulníkové torpédoborce, které měly sloužit hlavně při protiponorkovém boji, případně mohly nést asi 400členný výsadek nebo pomáhat při humanitárních akcích. O tom, že by mohlo jít ve skutečnosti o téměř plnohodnotné letadlové lodě, se ale delší dobu spekulovalo.

iZdroj fotografie: Lance Cpl. Tyler Harmon / Public Domain
F-35B přistává na Izumo

Letadlové lodě jsou považovány spíše za útočné zbraně, a Japonsko je tedy podle svých platných zákonů a ústavy mít nesmělo. Torpédoborce, které mohly nést více vrtulníků, většinou tři, již ale stavělo od 70. let minulého století. V 90. letech pak postavilo vyloďovací plavidla, která mohla mít na palubě vrtulníků více. Ale projekt třídy Izumo ze začátku 21. století byl něco úplně jiného. Tvarem a velikostí připomínal menší letadlovou loď, i když měl nést podle zveřejněných dat jen protiponorkové a záchranné vrtulníky.

První loď nesoucí jméno Izumo byla spuštěna na vodu v roce 2013. Druhá s historickým jménem letadlové lodě, která napadla Pearl Harbor – Kaga, o dva roky později. Mají výtlak 27 tisíc tun a jsou 248 metrů dlouhé. Čtyři plynové turbíny jim udělují rychlost 30 uzlů. Loď disponuje pokročilými protiponorkovými senzory. Nenese zbraně dalekého dosahu ale jen systémy Phalanx a SeaRAM na obranu proti protilodním střelám a útokům ze vzduchu. A také devět vrtulníků.

Letadla F-35B všechno mění

Japonská vláda ale začala v posledních letech zvažovat, že lodi přemění tak, aby mohly nést i bojové letouny. Hlavně kvůli sporům s Čínou. Definitivně o tom rozhodla v roce 2018. Japonsko navíc objednalo 42 bojových letadel F-35B, tj. ve verzi, která umí vzlétat z krátkých drah a kolmo přistávat. Část těchto letadel by měla být určena právě pro dvojici těchto lodí. Odhaduje se, že jedno plavidlo by mohlo nést asi 12 letadel.

iZdroj fotografie: Lance Cpl. Tyler Harmon / Public Domain
F-35B na palubě Izumo

Aby bylo možné lodi takto využít, je třeba je upravit. Prvním krokem bylo zesílení paluby, hlavně zvýšení její tepelné odolnosti, aby na ní mohla letadla kolmo přistávat, aniž by jejich výtokové žhavé plyny poškozovaly palubu. Nakonec 3. října 2021 na Izumu zkušebně přistály dvě F-35B a potvrdilo se, že úpravy jsou funkční. Japonsko svá první letadla tohoto typu dostane příští rok. Dalším krokem přestavby bude změna tvaru paluby na přídi z lichoběžníkového na širší čtyřúhelníkový. Lodě ale nakonec nedostanou tzv. skokanský startovací můstek.

Letadla by na plavidlech neměla být umístěna nastálo. Měla by mít základnu na Kjúšú a z lodí operovat jen v případě potřeby. Každopádně Japonsko tím získává zcela nový prvek obrany, který mu umožní letecky operovat u svých území, jež jsou vzdálena od domácích ostrovů a i daleko od leteckých základen. Mobilní letadlová loď je totiž výhodnějším řešením než provizorní základny na nějakých malých ostrůvcích.

Jak hodnotíte rozhodnutí Japonska pořídit si letadlové lodě?

Zdroj: Businessinsider

Diskuze Vstoupit do diskuze
54 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články