Nejnovější cvičené letouny amerického letectva, Boeing T-7 Red Hawk, nedávno prošly testem vystřelovacích sedadel.
Boeing T-7 Red Hawk je nejnovějším letounem amerického letectva. V současné době jsou vyrobeny 2 prototypy, které stále procházejí testováním a vývojem. Letoun vznikl ve spolupráci společností Boeing Defence, Space and Security a Saab. Důvodem jeho vzniku jsou zastaralé cvičné letouny Northrop T-38 Talon, které má nahradit. Poptávka po nových letounech byla zadána v rámci amerického programu T-X v roce 2003 a první prototyp letounu byl veřejnosti představen v roce 2016. Nyní Boeing zveřejnil video z testu vystřelovacích sedadel.
Boeing T-7 Red Hawk
Cvičný letoun, který nahradí dosluhující cvičné letouny Northrop T-38 Talon, měl být původně k dispozici již v roce 2020. Požadavky na nové cvičné letouny se nicméně hromadily již od roku 2003. Po tragické nehodě z roku 2008, kdy při selhání letounu T-38 zemřeli dva členové posádky, vzrostl tlak na schopnosti a vybavenost nového stroje.
Vzhledem k omezenému rozpočtu americké armády, a k projektům spojeným s modernizací staršího vybavení, byla tendence vývoj nového letounu odsunout až do let 2023-2024. To se nicméně nestalo a první prototyp cvičného letounu byl odhalen 13. 9. 2016. Požadavky, které musel tento prototyp splnit, jsou: jednomotorový cvičný stíhací letoun se dvěma svislými ocasními plochami, 2 sedadla v tandemovém uspořádání a tříkolý zatahovací podvozek.
ACES 5 – vystřelovací sedadla nové generace
Vystřelovací sedadla jsou důležitou součástí každého (obvykle) bojového letounu. Umožňují pilotovi a posádce v případě havárie či jiné, život ohrožující události, opustit rychle prostor letadla. Všechna vystřelovací sedadla jsou navržena tak, aby maximalizovala bezpečí posádky. Jsou proto zhotovována podle přísných standardů, které byly utvářené několik let. Vystřelovací sedadla ACES 5 od společnosti Collins Aerospace se díky svým vylepšením dají označit za sedadla nové generace.
Jsou v nich integrovány nové bezpečnostní technologie a zároveň je zachovaný výkon a bezpečnost předcházející řady ACES II, které je připisována záchrana více než 650 životů. ACES 5 zahrnuje vylepšenou prevenci komplikovaných zlomenin krku, hlavy, paží a nohou. Vylepšený je i katapult, který se vždy přizpůsobí váze jednotlivce. ACES 5 byly integrovány i do letounu T-7 Red Hawk a nedávno byly testovány. Společnost Boeing sdílela unikátní video celého testu. Sedačky byly vystřeleny při rychlosti 0-805 kph se simulovanou posádkou.