Během válečných konfliktů často kolují historky o zázračných bojovnících. Mohou se i zakládat na pravdě a mají významný vliv na morálku lidí.
Dějiny stíhacího letectva mají možná novou legendu. Měl by jí být pilot ukrajinského letectva, který létá na stíhačce MiG-29. V první fázi konfliktu, ve které ukrajinské letectvo čelilo velké přesile, údajně z oblohy sundal šest ruských strojů. Stal by se tak prvním stíhacím esem 21. století. Je znám jen pod přezdívkou Duch Kyjeva. Jestli existuje, ale nikdo ve skutečnosti neví.
Údajně šest sestřelů za den
Podle historek, které kolují na sociálních sítích, údajně letadla nepřítele sestřelil v první den konfliktu. Výčet strojů, které sundal z oblohy, je úctyhodný. Má jít o dvě letadla Su-25. V tomto případě jde o letouny poskytující podporu jednotkám na zemi a pokud nemají stíhací ochranu, nejsou tak těžkými cíli. Dalším sestřelem Ducha měl být MiG-29, tedy stejný stroj, jaký údajně používá i ukrajinský pilot.
This legendary Ukrainian fighter jet pilot shot down 10 Russian enemy aircrafts. His nickname is „Ghost of Kyiv“.
Zveřejnil(a) Hananya Naftali dne Neděle 27. února 2022
Další jeho kořistí se prý stal stíhací letoun Su-27. Jde o těžký stíhač pocházející zhruba ze stejné doby jako letoun Ukrajince. Skoro neuvěřitelně ale zní tvrzení o jeho sestřelech dvou nejmodernějších ruských strojů Su-35. Tyto těžké stíhačky jsou letadly 4,5té generace a mají MiG-29 ve všech parametrech jednoznačně převyšovat.
Olej do ohně o spekulacích o zázračném pilotovi přilil i bývalý ukrajinský prezident Petr Porošenko. Ten na sociální sítě umístil fotografii pilota, o kterém tvrdí, že jde právě o Ducha Kyjeva. Ovšem ani on jeho identitu nijak nepoodhalil. Není proto jasné, zda jde jen o propagandu, jejímž cílem je povzbudit morálku Ukrajinců, nebo skutečnost.
Mnoho důvodů k pochybnostem
Mnoho odborníků o pravdivosti pochybuje, protože sestřelit šest letadel za jediný den je opravdu náročný úkol. Pilot to nejspíše nemohl udělat během jediného letu. MiG-29 je známý jen velmi omezeným doletem a nelze tedy předpokládat, že by na nepřítele čekal a pak zaútočil. Pilot by musel opakovaně přistávat a vzlétat. Z letišť, která byla pod neustálým monitoringem a útokem Ruska.
Problémem jsou i zkušenosti ukrajinských pilotů. Kvůli nedostatku peněz mají nalétán jen malý počet hodin, tudíž by neměli mít tolik praxe jako jejich ruští soupeři. Ti mohou mít i bojové zkušenosti třeba ze Sýrie. Na druhou stranu existují zprávy, že se do služby vrátila část starších pilotů, může jít tedy o někoho z nich.
A je pravda, že několik málo velmi zkušených ukrajinských pilotů bylo v minulosti vybráno pro předvádění na leteckých dnech v zahraničí, a nalétalo proto mnohem více hodin, než ostatní piloti v ukrajinském letectvu. Nicméně dalším problémem je kvalita ukrajinských strojů. Prošly jen částečnou modernizací a papírově by měly být horší než ty ruské.
Rozdíl by měl být znát hlavně v případě střetů s letadly Su-35, která jsou téměř o generaci napřed než staré ukrajinské stíhačky. Mají mít mnohem lepší radar a další systémy. Rusko má navíc ve výzbroji modernější typy protiletadlových raket. I když samozřejmě nikdo netvrdil, že Duch sundal nepřítele raketami a teoreticky to mohl udělat i palubním kanonem, sestřely hlavňovou výzbrojí MiGu-29 jsou spíše nepravděpodobné.
Vzhledem k přesile ruského letectva není vyloučeno, že již byl mezitím sám sestřelen. Pravdou ale zůstává, že Rusku se celé ukrajinské letectvo zničit nepodařilo a to stále bojuje. Ukrajina hlásila, že do pondělí její letadla a protiletadlová obrana zničila 29 ruských letadel a 29 vrtulníků. Navíc není vyloučeno, že země obdrží i letecké posily. Spekuluje se o možných dodávkách stihaček MiG-29 pravděpodobně z Polska.
Jak pravděpodobné je, že existuje letecké eso Duch Kyjeva?