Americká letadlová loď USS Intrepid (CV-11) přežila ve druhé světové válce tři kamikaze. Zázrak pro všechny zúčastněné

Americká letadlová loď odolala několika nepřátelským sebevražedným útokům kamikaze. Pokaždé však byla opravena a zpět uvedena do provozu.

i Zdroj fotografie: Autor neznámý / Creative Commons / Public Domain
                   

Druhá světová válka byla náročná pro všechny zúčastněné, ale i pro ty, kdo se jí přímo neúčastnil. V té době vznikla řada, v dnešní době neuvěřitelných, příběhů situací, kterými si prošli vojáci v boji. Dokonalým důkazem je americká letadlová loď, která zakotvila na molu Pier 86 v Hell’s Kitchen v New Yorku, kde přežila i se svými námořníky na palubě hned tři útočné kamikaze letadel.

Fighting I měla velkou pancéřovou ochranu

Americká letadlová loď Fighting I (USS Intrepid CV-11) byla jedním z dvaceti kusů letadlové třídy Essex, které byly zařazeny do služby amerického námořnictva během druhé světové války. Jednalo se o 266 metrů dlouhou a 28,3 metrů širokou letadlovou loď, kterou ve svých službách využívalo americké námořnictvo od roku 1943. Mezi její největší výhody patřila velká pancéřová ochrana. Ta se dala realizovat díky vypovězení Washingtonské námořní smlouvy roku 1936.

iZdroj fotografie: Americké námořnictvo / Creative Commons / Public Domain

Na její palubu se vešly nejen letouny, ale také řada zbraní a munice

Loď byla díky své konstrukci schopna pojmout na svou palubu i těžší modely letadel, což byla ve druhé světové válce obrovská výhoda. Jednalo se například o SB2C Helldiver, stíhací letouny Hellcat nebo Corsair nebo torpédový bombardér TBF Avenger. Na její palubu se vešlo také velké množství zbraní. Loď měla místo pro 72 děl o průměru 40 mm. Proti ostatním modelům měl tento navíc ještě přístavní boční výtah.

Letadlová loď poskytovala velkou výhodu při boji na velké vzdálenosti

Válka v Pacifiku přinesla důležité nasazení Fighting I proti japonským silám. Bitevní lodě se sice zdály účinnější v přímém konfliktu, ale proti nim měla letadlová loď USS Intrepid CV-11 velkou výhodu. Mohla ze své paluby vypustit bojové letouny, které následně bojovaly ve velké vzdálenosti. Tato výhoda s sebou nesla i určité riziko, protože právě ona z ní udělala velmi žádaný cíl.

První útok kamikaze zasáhl levý přístav lodi

Americká armáda se rozhodla 17. října roku 1944 osvobodit Filipíny z japonské okupace. Na největší hrozbu však narazili až 24. října 1944, kdy se tváří v tvář setkali s největší japonskou bojovou lodí, jaká kdy byla vyrobena. O několik dní později čelila posádka USS Intrepid CV-11 prvnímu sebevražednému náletu kamikaze. Japonské letadlo při něm narazilo do polohy levého přístavu.

iZdroj fotografie: Americké námořnictvo / Creative Commons / Public Domain

Při druhém útoku musela posádka hasit oheň

Ke druhému útoku došlo 25. listopadu v poledne, kdy do lodi narazil A6M Zero. Po výbuchu na palubě vypukl požár, který se však brzo podařilo dostat pod kontrolu. První a druhý útok si celkem vyžádal 66 obětí a poškodil loď natolik, že byla nutná evakuace a oprava na Pearl Harbor. V roce 1945 USS Intrepid CV-11 už zase operovala na vodě, tentokrát v nejkrvavější bitvě tichomořské kampaně.

Po třetím útoku byla nutná oprava lodi

Ke třetímu útoku kamikaze došlo 16. dubna 1945. Zemřelo při něm 8 lidí a opět vypukl požár, který se podařil posádce po krátkém čase uhasit. Poškození bylo natolik velké, že dopravce musel znovu odvolat loď k opravě na Pearl Harbor. V srpnu téhož roku byly dokončeny opravy na lodi a dopravce ji mohl znovu využívat.

Zdroj: Nationalinterest

Diskuze Vstoupit do diskuze
87 lidí právě čte
Zobrazit další články