Během druhé světové války měly Spojené státy více těžkých dálkových bombardérů. Létající pevnost byla nejznámější, ale nikoli nejpočetnější.
Pokud se někoho zeptáte na nejznámější americký bombardér druhé světové války, pravděpodobně vám řekne B-17 Flying Fortress. Přesto existoval stroj, který v té době létal také a v počtech ho překonal. V České republice je známý i tím, že v druhé polovině války jím byla vyzbrojena i 311. československá bombardovací peruť RAF. Jedná se o bombardér B-24 Liberator. Vyrobilo se ho více než 18 tisíc kusů.
B-17 licenčně vyrábět nebudeme
Osud obou letadel je propojený. V roce 1938 americké letectvo po společnosti Consolidated chtělo, aby v licenci začala vyrábět B-17. Firma ale přišla s jiným nápadem. Navrhla, že postaví letadlo, které by bylo stejně dobré, ne-li lepší. Vyprojektovala stroj hornoplošníkové konstrukce využívající Davisovo křídlo. To mělo při konstrukci bombardéru několik výhod. Umožňovalo především vyšší rychlosti a dolet. Celý návrh B-24 vycházel z myšlenky vyrobit letoun co nejlépe aerodynamický.
Do služby letoun vstoupil v roce 1941. USA ho ho v rámci smlouvy o půjčce a pronájmu začaly téměř hned dodávat do Velké Británie, která potřebovala bombardéry k útokům na Německo. Po vstupu USA do války ho samozřejmě využívali i Američané. Letoun měl několik inovací. Dveře do jeho dvou pumovnic se neotevíraly ven, ale zatahovaly se dovnitř, což snižovalo odpor vzduchu. Letadlo také jako první využívalo tříkolový podvozek. Bylo rychlejší než B-17, maximální rychlost byla 478 kilometrů v hodině. Uneslo více pum, až 3 600 kilogramů.
Problémem byla odolnost
Protiletadlová výzbroj byla podobná jako u B-17, většinou se jednalo až o 10 kulometů .50. Na papíře byl tedy B-24 impozantní letadlo. Díky doletu a nosnosti ho velitelé rádi nasazovali, ale posádky ho neměly rády. Říkaly mu i létající rakev. Populární B-17 byl známý svojí neuvěřitelnou odolností a schopností snést těžká poškození. To ale o B-24 neplatilo, jeho křídla byla na zásahy citlivá. A nemohl létat ani tak vysoko. Navíc se mnohem obtížněji pilotoval.
Krom bombardovacích misí se Liberator osvědčil jako námořní hlídkový letoun vybavený radarem, k čemuž se díky dlouhému doletu skvěle hodil. Zasloužil se o zničení řady ponorek. B-24 samozřejmě sloužil i v Pacifiku. Nakonec bylo vyrobeno přes 18 tisíc kusů, což je největší počet bombardérů historie. B-17 bylo o pět tisíc méně. Na konci války ho ale překonal B-29 a byl proto z americké výzbroje rychle vyřazen. Sloužil ale v řadě dalších letectev.
Jaký bombardér je podle vás lepší – B-17 nebo B-24?