Drony jako moderní zbraň 21. století? Ale kdeže, první se objevily již za Velké války

Zapomenutá historie dronů, která začala již před více než stoletím, fascinuje dodnes. Konstruktéři z 1. světové války předběhli dobu.

i Zdroj fotografie: Greg Hume / Creative Commons / CC BY-SA
                   

První světová válka byla skutečně první moderní válkou, která na bojiště přinesla mnoho zajímavých technických prostředků. Ač to mnohé překvapí, během Velké války se objevily také první drony. Většina z nich nepřekročila stádium prototypu a zajímavé technické hříčky. Přesto cesta k smrtícím zbraním dneška byla umetena.

Francouzské pozemní torpédo

S prvním předchůdcem moderního pozemního dronu přišli Francouzi již roku 1915. Inženýři Paul Aubrio a Gustave Gabe se snažili prorazit s projektem pozemního „elektrického torpéda“ (Torpille Électrique). Elektrickým kabelem poháněné a ovládané vozítko mělo tři pásy.

Třetí pás byl na přídi vozítka a měl mu pomáhat překonat překážky v poli. Testy nedopadly valně. Vozítko s nákladem 200 kilogramů trhavin se po poli ploužilo, řízení bylo neohrabané a operátor jej téměř nemohl ovládat. Navíc torpédo nemělo pancéřovou ochranu a bylo snadné jej vyřadit puškou.

iZdroj fotografie: Bundesarchiv / Creative Commons / CC BY-SA

S dalším pokusem o dálkově ovládané vozidlo přišla firma Schneider. Crocodile Schneider Torpille Terrestre nesl 40 kilogramů výbušnin a měl ničit opěrné body nepřítele a překážky z ostnatého drátu. Roku 1916 bylo vozítko bez větších úspěchů nasazeno na frontě. Poslední pokus o dálkově ovládané sebevražedné vozítko provedli roku 1918 Američané. Elmer Wickershaw pro známou firmu Caterpillar vyvinul „Land Torpedo“, které neslo 50 kilogramů výbušniny. Než však mohlo dojít k nasazení, válka skončila.

Koncept těchto strojů za 2. světové války k dokonalosti a nasazení dovedli Němci se svým Goliathem. To je však již jiný příběh.

Létající bomby

Vývoj prvních leteckých dronů zahájily britské firmy Sopwith, de Havilland a Royal Aircraft Factory roku 1917. Britské stroje měly být použity proti německým Zeppelinům útočícím na britské cíle. Výzkum vedený průkopníkem televize a rádiových zařízení A.M. Lowem dosáhl značných úspěchů. Než však byl vývoj dokončen, válka byla ukončena a výzkum skončil v archivu.

iZdroj fotografie: Public Domain

V USA byly vyvinuty dva stroje, které předběhly svoji dobu. Prvním z nich byl Hewitt-Sperry Automatic Airplane. Firma Sperry byla průkopníkem ve vývoji gyrokompasů a rádiové techniky. Roku 1916 se firma rozhodla vyvinout automatické letadlo, které by bylo schopno i na vzdálený cíl shodit bombu. Letadélko s rozpětím 7,6 metrů a délkou trupu 4,5 metru dokázalo maximální rychlostí 140 kilometrů v hodině doletět nad cíl vzdálený 80 kilometrů s nákladem 450 kilogramů.

Nejdříve stroj létal jen za pomocí nastaveného gyroskopického kompasu a zasáhnul cíl s přesností 3 kilometry. Po válce program pokračoval dál a podařilo se vyvinout spolehlivé rádiové řízení a navádět letadlo přesně na cíl. Roku 1922 byl však program ukončen.

iZdroj fotografie: Public Domain

Za předchůdce moderních řízených střel je pak považován Kettering Bug (Brouk) známý též jako Kettering Aerial Torpedo. Letadlo o délce 3,8 metru s rozpětím 4,8 metru dokázalo rychlostí 80 kilometrů v hodině dopravit na 121 kilometrů vzdálený cíl 240 kilogramů trhaviny. Stroj používal k řízení gyroskop, barometr a pneumatický systém. Roku 1918 jich bylo připraveno k použití 45. Nikdy však nebyly nasazeny. Armáda se obávala přeletu vlastní fronty a reakce vojáků. Jeden „Brouk“ vyšel na 400 dolarů.

Kettering Bug do značné míry pracoval na stejném principu jako o 20 let mladší německá střela V-1.

Úspěch na moři

Překvapivě se na dronech nejdéle pracovalo na moři. První návrhy na námořní dron nesoucí výbušniny pochází z dob americké občanské války a v 90. letech 19. století na nich pracoval i legendární vynálezce Nikola Tesla.

Prim však tentokrát hráli Němci. Ve výzkumu námořních dronů byla nejdále firma Siemens. Němečtí konstruktéři dostali jasný úkol: vytvořit prostředek k ničení britských lodí a prorazit tak blokádu. Fernlenkboot neboli FL-boat byl 13metrový člun poháněný dvěma motory Maybach s výkonem 210 koní. Výtlak byl 6 tun a maximální rychlost 30 uzlů (56 kilometrů v hodině). Člun nesl 700 kilogramů výbušnin.

iZdroj fotografie: Uživatel Bukvoed / Creative Commons / CC BY-SA

FL-boot byl ovládán z pozemní stanice pomocí drátu s délkou až 20 kilometrů. Na moři pak stroj sledovalo letadlo, které informovalo pozemní stanici o pohybu člunu. Dne 28. října 1917 se jednomu člunu podařilo přiblížit k britskému monitoru HMS Erebus a těžce jej poškodit. Celkem bylo vyrobeno 17 člunů. Jiné operace tak úspěšné nebyly. FL-booty prozrazovala nad nimi kroužící letadla, velká složitost (jen špulka s naváděcím drátem vážila 800 kilogramů) a malá podpora od německého námořnictva.

Zdroj: Topwar

Diskuze Vstoupit do diskuze
53 lidí právě čte
Zobrazit další články