Zapomenutá historie dronů, která začala již před více než stoletím, fascinuje dodnes. Konstruktéři z 1. světové války předběhli dobu.
První světová válka byla skutečně první moderní válkou, která na bojiště přinesla mnoho zajímavých technických prostředků. Ač to mnohé překvapí, během Velké války se objevily také první drony. Většina z nich nepřekročila stádium prototypu a zajímavé technické hříčky. Přesto cesta k smrtícím zbraním dneška byla umetena.
Francouzské pozemní torpédo
S prvním předchůdcem moderního pozemního dronu přišli Francouzi již roku 1915. Inženýři Paul Aubrio a Gustave Gabe se snažili prorazit s projektem pozemního „elektrického torpéda“ (Torpille Électrique). Elektrickým kabelem poháněné a ovládané vozítko mělo tři pásy.
Třetí pás byl na přídi vozítka a měl mu pomáhat překonat překážky v poli. Testy nedopadly valně. Vozítko s nákladem 200 kilogramů trhavin se po poli ploužilo, řízení bylo neohrabané a operátor jej téměř nemohl ovládat. Navíc torpédo nemělo pancéřovou ochranu a bylo snadné jej vyřadit puškou.
S dalším pokusem o dálkově ovládané vozidlo přišla firma Schneider. Crocodile Schneider Torpille Terrestre nesl 40 kilogramů výbušnin a měl ničit opěrné body nepřítele a překážky z ostnatého drátu. Roku 1916 bylo vozítko bez větších úspěchů nasazeno na frontě. Poslední pokus o dálkově ovládané sebevražedné vozítko provedli roku 1918 Američané. Elmer Wickershaw pro známou firmu Caterpillar vyvinul „Land Torpedo“, které neslo 50 kilogramů výbušniny. Než však mohlo dojít k nasazení, válka skončila.
Koncept těchto strojů za 2. světové války k dokonalosti a nasazení dovedli Němci se svým Goliathem. To je však již jiný příběh.
Létající bomby
Vývoj prvních leteckých dronů zahájily britské firmy Sopwith, de Havilland a Royal Aircraft Factory roku 1917. Britské stroje měly být použity proti německým Zeppelinům útočícím na britské cíle. Výzkum vedený průkopníkem televize a rádiových zařízení A.M. Lowem dosáhl značných úspěchů. Než však byl vývoj dokončen, válka byla ukončena a výzkum skončil v archivu.
V USA byly vyvinuty dva stroje, které předběhly svoji dobu. Prvním z nich byl Hewitt-Sperry Automatic Airplane. Firma Sperry byla průkopníkem ve vývoji gyrokompasů a rádiové techniky. Roku 1916 se firma rozhodla vyvinout automatické letadlo, které by bylo schopno i na vzdálený cíl shodit bombu. Letadélko s rozpětím 7,6 metrů a délkou trupu 4,5 metru dokázalo maximální rychlostí 140 kilometrů v hodině doletět nad cíl vzdálený 80 kilometrů s nákladem 450 kilogramů.
Nejdříve stroj létal jen za pomocí nastaveného gyroskopického kompasu a zasáhnul cíl s přesností 3 kilometry. Po válce program pokračoval dál a podařilo se vyvinout spolehlivé rádiové řízení a navádět letadlo přesně na cíl. Roku 1922 byl však program ukončen.
Za předchůdce moderních řízených střel je pak považován Kettering Bug (Brouk) známý též jako Kettering Aerial Torpedo. Letadlo o délce 3,8 metru s rozpětím 4,8 metru dokázalo rychlostí 80 kilometrů v hodině dopravit na 121 kilometrů vzdálený cíl 240 kilogramů trhaviny. Stroj používal k řízení gyroskop, barometr a pneumatický systém. Roku 1918 jich bylo připraveno k použití 45. Nikdy však nebyly nasazeny. Armáda se obávala přeletu vlastní fronty a reakce vojáků. Jeden „Brouk“ vyšel na 400 dolarů.
Kettering Bug do značné míry pracoval na stejném principu jako o 20 let mladší německá střela V-1.
Úspěch na moři
Překvapivě se na dronech nejdéle pracovalo na moři. První návrhy na námořní dron nesoucí výbušniny pochází z dob americké občanské války a v 90. letech 19. století na nich pracoval i legendární vynálezce Nikola Tesla.
Prim však tentokrát hráli Němci. Ve výzkumu námořních dronů byla nejdále firma Siemens. Němečtí konstruktéři dostali jasný úkol: vytvořit prostředek k ničení britských lodí a prorazit tak blokádu. Fernlenkboot neboli FL-boat byl 13metrový člun poháněný dvěma motory Maybach s výkonem 210 koní. Výtlak byl 6 tun a maximální rychlost 30 uzlů (56 kilometrů v hodině). Člun nesl 700 kilogramů výbušnin.
FL-boot byl ovládán z pozemní stanice pomocí drátu s délkou až 20 kilometrů. Na moři pak stroj sledovalo letadlo, které informovalo pozemní stanici o pohybu člunu. Dne 28. října 1917 se jednomu člunu podařilo přiblížit k britskému monitoru HMS Erebus a těžce jej poškodit. Celkem bylo vyrobeno 17 člunů. Jiné operace tak úspěšné nebyly. FL-booty prozrazovala nad nimi kroužící letadla, velká složitost (jen špulka s naváděcím drátem vážila 800 kilogramů) a malá podpora od německého námořnictva.