Experimentální letadla, která vypadala jako UFO a také podivná vesmírná stíhačka NASA

Některé návrhy letadel vypadají docela obyčejně, armáda však navrhla i taková, která se spíše podobají kosmickému UFO.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Vývoj jakéhokoli stroje je zdlouhavý, nákladný a těžký úkol. Přidávají se nové technologie, technické a konstrukční cíle, které je třeba splnit, což platí ve světě armády a letectví dvojnásob. Experimentální letadla (X-letadla) byla výzvou pro mnoho inženýrů a spousta z nich nakonec připomínala spíše mimozemskou kosmickou loď, než letadlo.

XB-70 Valkyrie

Jedná se o jeden z nejextrémnějších bombardérů, jaký byl kdy postaven: XB-70 Valkyrie je experimentální ultrarychlý strategický bombardér z 60. let a jeho předností byl velmi dlouhý dolet. Měl 6 motorů a ve výšce 21 000 metrů byl schopen letět neuvěřitelnou rychlostí více než 3 Machy. Na své palubě mohl nést ničivý náklad konvenčních nebo jaderných bomb a při jeho vývoji se dbalo na aerodynamické techniky jako je použití delta křídla.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Vought V-173 „Flying Flapjack” 

Toto experimentální stíhací letadlo vyvíjela pro US Navy firma Vought v době druhé světové války. Jeho tvar připomínal plochý disk a poháněly ho dva pístové motory, které měly zajištovat jeho let. Navržen byl tak, aby využíval homogenní proudění vzduchu s křídlem ve tvaru placky, což mělo řadu výhod, neboť letadlo zvládlo vzlétnout a přistát na letadlové lodi v neuvěřitelně nízké rychlosti, a to navzdory vysokorychlostnímu výkonu. Projekt byl však po druhé světové válce zastaven kvůli nástupu vysoce výkonných stíhaček.

iZdroj fotografie: Unsplash

Avro Canada VZ-9-AV Avrocar

Jedná se o letoun, který má diskový tvar a je schopný kolmého startu a přistání. Jeho vývoj byl přísně tajný a probíhal za studené války, kdy USA poměřovaly síly se Sovětským svazem. Letadlo přezdívané Avrocar vznikalo koncem 50. let a bylo určeno k testování proveditelnosti letadel VTOL v bitvě. Nakonec jeho slavná éra skončila, protože mělo nízkou stabilitu a uneslo menší náklad, než se původně zamýšlelo. Vyrobily se pouze dva kusy a program byl kvůli jeho nedostatkům zrušen.

iZdroj fotografie: Unsplash

Douglas X-3 Stiletto

Tento experimentální americký letoun sloužil pro výzkum aerodynamických jevů při trvalé rychlosti okolo Mach 2, která umožnila získat mnohem větší množství dat pro zkoušku velmi krátkých křídel s úzkým profilem. Na jeho palubu se vešel pouze jeden člověk a vážil přes 7 tun. Pro jeho pohon byly použity dva proudové motory, které měly zajistit rychlost až 1125 km/h a stoupání až do výšky 11 600 metrů.

iZdroj fotografie: Unsplash

Martin Marietta X-24

Na vývoji tohoto experimentálního letadla se podílelo letectvo Spojených Států amerických a NASA. Mělo sloužit pro otestování konceptu vztlakového tělesa a pro zkoušení bezmotorového návratu a přistání při rychlosti menší než 2 Machy. Letoun byl do vzduchu vynesen bombardérem B-52 Stratofotress a po dosažení vyšší nadmořské výšky byl vypuštěn. Poté mělo dojít k zážehu jeho raketového motoru a po vyčerpání paliva musel pilot X-24 na místo přistání doplachtit.

iZdroj fotografie: Unsplash

Zdroj: HotCars

Diskuze Vstoupit do diskuze
87 lidí právě čte
Zobrazit další články