Americké létající čluny Catalina znamenaly převrat v námořním průzkumu. Za druhé světové války umožnily spojencům ohlídat rozsáhlé prostory oceánů a staly se jednou z legend historie letectví.
O létajícím člunu Catalina slyšel nejspíše každý fanoušek vojenské historie. Americké letadlo přistávající na vodě díky své výdrži ve vzduchu umožnilo Spojeným státům a jejich spojencům hlídat oceány, především proti nacistickým ponorkám a japonskému loďstvu. Stojí i za potopením řady plavidel nepřítele. Existují ale drobná fakta a zajímavosti, o kterých veřejnost pravděpodobně nikdy neslyšela.
Označení letounu
Catalina je přezdívka letounu, jeho oficiální označení bylo PBY. Například nejvíce vyráběnou Catalinou byla PBY-5A. Co ta písmena znamenají? PB je zkratka od Patrol bomber. Y označuje výrobce, konkrétně Consolidated Aircraft a 5A je označení verze letounu.
Daleký dolet
Na rozdíl od klasických bombardérů nebyla Catalina příliš vhodná na nesení velkého nákladu pum. Její předností byl extrémní dolet, kterého ostatní letadla nedosahovala. Dokázala létat na hlídkové lety do vzdálenosti přesahující čtyři tisíce kilometrů a tak poskytnou informace o nepříteli.
Nepohodlí posádky
Délka trupu Cataliny je něco málo přes 19 metrů a jeho šířka tři metry. Do tohoto prostoru se musela vejít desetičlenná osádka, které zde trávila až 31 hodin. Je jasné, že její členové moc pohodlí neměli. Přesto se v trupu našlo místo pro čtyři palandy a prostor na přípravu jídla.
Síla a výkon
Létající člun měl dva motory umístěné na horním křídle. Jinak to nebylo možné, protože pokud by se vrtule dotkly hladiny, mělo by to katastrofální následky. Výrobce motory volil ani ne tak s ohledem na výkon ale na vytrvalost. Motor měl výkon 1200 koňských sil a letoun cestovní rychlost jen 201 km/h.
Schopnost obrany
Protože Catalina byla velmi pomalá, její osádky se samozřejmě snažily vyhnout boji. Pokoušely se krýt v mracích, ale když nebylo zbytí, musely bojovat. Létající člun měl proto vpředu dva kulomety ráže 7.62 milimetrů. Z trupu pak vystupovaly dva prosklené puchýře, každý s kulometem kalibru .50.
První sestřel námořnictva
Jak jsme již řekli, když nebylo zbytí, osádky Catalin se pustily do obranného boje. Dne 10. prosince 1941 napadly letoun vedený Harmonem Utterem tři japonské stíhačky A6M Zero. Jednoho z útočníků se podařilo posádce sestřelit. Byl to první sestřel zaznamenaný americkým námořnictvem při leteckém souboji ve 2. světové válce.
Černé kočky
Ačkoli Catalina nemohla nést velký náklad pum, protože by to mohlo narušit její stabilitu, neznamená to, že by nebombardovala. Její schopnost pomalého letu umožnila pumy nebo torpéda přesně zamířit. Protože americké námořnictvo své čluny natíralo černě, přezdívalo se jim Černé kočky. Potopily 40 ponorek a mnoho lodí.
Hasič
Jelikož Cataliny dokáží plout na vodní hladině, velmi snadno se do nich čerpá voda. Proto byla řada z létajících člunů přestavěna na hasičská letadla ke zvládání lesních a stepních požárů. V této roli letadla slouží ještě více než 80 let od svého prvního letu.
Varianty
Cataliny byly vyráběné v letech 1936 až 1945. První variantou byla PBY-1 tou poslední PBY-6A. Celkem výrobci postavili 3308 létajících člunů. Sloužily v mnoha vojenských leteckých silách, například Brazílie je vyřadila z výzbroje až v roce 1982.
Catalina affair
Létající člun Catalina byl zapletený do jednoho ze skandálů studené války. V roce 1952 sovětský Mig-15 sestřelil v mezinárodním prostoru nad Baltským mořem švédský TP-79 a poté i Catalinu, která po něm pátrala. Její posádku se podařilo zachránit. SSSR incident popřel, přiznal ho až v roce 1991.