Reklama

Lady Houston: Žena, která stála za vývojem legendárního Spitfire a pomohla vybojovat Velké Británii vítězství

Spitfire je jednou z nejznámějších stíhaček druhé světové války. Jeho vznik nebyl jednoduchý. Stačilo málo a nemusel vůbec existovat.

i Zdroj fotografie: Public Domain
                   

Pokud se někdo baví o letecké bitvě o Británii, většinou se všem vybaví legendární letoun Spitfire. I když na začátku války nebyl nejpočetnějším stíhacím letadlem ve výzbroji RAF, nakonec se jím stal. Díky svým výkonům a kvalitám na něj nedalo mnoho tehdejších letců dopustit. Historie jeho vývoje začala již ve dvacátých letech. Ale kdyby nebylo Dame Fanny Lucy Houstonové, nejspíše bychom letoun neznali.

Druhá nejbohatší žena v Británii

Jednalo se o pozoruhodnou ženu, která byla ve svém životě třikrát vdaná. Jejím posledním manželem byl politik a magnát sir Rohert Houston. Když zemřel, zanechal jít pohádkové jmění kolem 5,5 milionu liber, což z ní učinilo druhou nejbohatší ženu Velké Británie. Lady Houston byla navíc fanda do letectví. A žena, které věřila, že Versailleský mír nepřinese konec válek. Podle ní bylo třeba, aby její vlast zůstala silná.


iZdroj fotografie: Public Domain

To znamenalo, že musí mít i silné letectvo s velmi kvalitními stroji. Vadilo jí, že na přelomu 20. a 30. let vláda toto přesvědčení nesdílí. Projevilo se to v okamžiku, kdy Velká Británie získala již dvakrát vítězství v rychlostních závodech hydroplánů Schneider Trophy. V roce 1931 se měly konat ve Velké Británii. Pokud by vyhrála potřetí, byla by cena navždy její. S odkazem na hospodářskou krizi ale vláda podporu závodu odvolala. To znamenalo, že by se nemohl konat.

Zaplatila závody i vývoj letadla

Lady Houston proto ze svého zaplatila veškerá náklady ve výši 100 tisíc liber na pořádání závodů. Také podpořila firmu Rolls Royce, aby vyvinula nový motor. A především tým Reginalda Josepha Mitchella ze společnosti Supermarine, aby mohl postavit rychlostní letoun Supermarine S.6B. Letoun nakonec závody vyhrál, dosáhl maximální rychlosti 655,67 kilometrů za hodinu.


iZdroj fotografie: Ad Meskens / Creative Commons / CC BY-SA

Důležité bylo, že se na něm konstruktéři naučili, jak konstruovat rychlé letouny. Několik dní po závodech ministerstvo letectví na nový stíhací letoun. Společnost Supermarine začala na jeho konstrukcí a i když neuspěla, pokračovala a nakonec byla úspěšná. Nakonec 3. června 1936 přišla první objednávka na 310 Spitfirů. Různé verze se vyráběly až do roku 1948. Celkem vzlétlo 20351 těchto legendárních strojů.

Jaký je váš názor na letouny Spitfire?

Zdroj: Warhistoryonline

Diskuze Vstoupit do diskuze
71 lidí právě čte
Zobrazit další články
Události247.cz
Flegr: Omikron může u očkovaných prolomit imunitu. Podle něj se může jednat o konec pandemie
VědaŽivě.cz
Sbírka očních klamů otestuje vaši bystrost. Kolik nohou vidíte na obrázku? Majorita lidí se nechá snadno zmást
JakZdravě.cz
Mléko je jedna z nejčastějších příčin autoimunitního onemocnění. Skryté nebezpečí má dnes téměř každý v lednici
adbz.cz
Nevyhazujte nefunkční vánoční světýlka. Hodinový manžel prozradil, jak je jednoduše opravit a ušetřit tisíce korun za nové