Výškový průzkumný letoun U-2 nebyl nikdy vyzbrojený. Americká firma ho plánovala osadit protilodní raketou, ale plány se nakonec zkomplikovaly.
Letoun U-2 zná každý jako výškový průzkumný stroj, který na konci 50. let Američanům pomáhal pořizovat snímky i těch nejtajnějších vojenských základen nad Sovětským svazem a jeho spojenci. Létal tak vysoko, že ho protiletadlová obrana nebyla schopna zničit. Až do roku 1960, kdy Sovětský svaz konečně vyrobil protiletadlové rakety s dostatečný dostřelem a sundal z oblohy letoun pilotovaný Gary Powersem.
Finanční problémy výrobce
Od té doby samozřejmě U-2 nad Sovětským svazem nelétaly, ale americké ozbrojené síly je využívaly k průzkumům na jiných místech. Výrobce letounu společnost Lockheed se ale na konci 60. let začala dostávat do finančních problémů. Potřebovala najít nějaký program, který by jí přinesl finanční zakázky a injekce od americké vlády. Vzpomněla si tedy na slavný průzkumný letoun a rozhodla se ho změnit na letoun bojový.
Měla v plánu ho upravit tak, aby se na něj dala umístit tehdy vyvíjená přesně naváděná protilodní raketa AGM-53A Condor. K tomu bylo samozřejmě nutné letoun náležitě modifikovat. Takto upravená verze nesla označení 315B. Asi největší změnou bylo přidání kokpitu pro druhého člena osádky. Ten by měl na starosti zaměřování střely.
Z bezpečné výšky a vzdálenosti
Princip zbraně měl být jednoduchý. Letoun U-2 315B byl schopen stejně jako neupravená verze dosáhnout výšky až 27 kilometrů, i když v praxi by létal o něco níže. Díky tomu by byl téměř nezranitelný protiletadlovou obranou i stíhacími letouny. Střela Condor měla mít dostřel až 110 kilometrů, výškový letoun by ji dokázal odpálit z bezpečné výšky a vzdálenosti. K cíli ji měla posádka navést pomocí televizního přenosu.
To byl ale největší problém střel Condor, ukázaly se jako drahé a přenos nebyl v té době příliš spolehlivý. I když dokázaly při testech zasáhnout cíl, celý projekt byl nakonec zrušen a tím padly i plány na ozbrojenou verzi U-2. Lockheed se nakonec z problému dostal díky projektu prvního stealth letounu F-117. Stroje U-2 jako průzkumné slouží dodnes. Jsou vybavené tou nejmodernější sledovací technikou a dokáží být stále velmi užitečné.